tisdag 7 juli 2009

Norge resan dag 2

Kan man vakna till mycket vackrare? Så varmt så skönt.. Att njuta av frukost på en terass med denna utsikt gör att man får krydda på tillvaron och dessutom njuter av livet totalt. Att dessutom få dela denna upplevelse med ngn man håller av sätter pricken över i.
Tack ännu en gång Ari att jag fick dela detta med dig och att du ville visa mig det vackraste du sett.


Vi fotar faktiskt varandra. Faktiskt så måste jag nog säga att jag älskar den här bilden. Den är häftig på ngt vis. Vi tog en promenad ut på en liten ö utanför hotellet.

Naturligt härlig trappa.

Du är glad och lycklig!


Här kan man vila sina gamla ben. Varsegod och sitt min gamla herre!


Lite skrämmande rötter som letar sig ner mot vattnet. Läckert och ruggigt samtidigt. Hela ön var täckt av rötter som hade dragit sig upp ur jorden.


Vy mot fastlandet Fagernes.

Bron in till hotellet igen.

Blommor i fångenskap. Vackra levande med fina färger.

Ska nog läsa om alla dessa böcker om det nu visar sig att de utspelas från dessa trakter. Har ni inte läst Sagan om Isfolket och dess uppföljare så rekommenderar jag det starkt. Kanske dessa rötter vi såg tidigare har med detta att göra?
Tengil, Sol, Saga och alla andra, jag måste nog läsa igen.

Stora starka djur som vaktade hotellet. Skönt då kunde man vara lite säker under natten och dagen. Tur man inte möter ngt av dessa i verkligheten. Vi tackar för oss i Fagernes och fortsätter vår tur ner till Laerdal över Sognefjället och ännu vackrare natur. Bye 4 now Fagernes! Jag lovar att vi återkommer!

En plats mitt i fjällvärlden där vägarna var så smala så man fick vänta in varandra. 1066 möh var man här. Vackert och ensligt men en perfekt plats för vandrare. Här kom vi med sandaler och lättklädda och andra med vandrarkängor och påklädda. Kändes som upp och nedvända förhållanden. Häftigt!

Nästa stopp blev vid en vacker fors. Man kunde se naturskillnaderna mycket bra här.

Växlade ganska häftigt runt oss. Ännu ett stopp och här fick vi även chansen att komma ut till snön. Ari frös om fötterna lite när han trampade ner i snön.
Valdersflya heter platsen. Finns ett fik och restaurang även här. Vandrartätt område skulle jag kunna tro.

Kan man ha det bättre?

Nu har vi tagit oss ner för fjällen en bit och hamnat i en dalgång med en av alla vackra fjordar. Platsen heter LOM.

Lite fika satt på sin plats och självklart fanns kameran med överallt. Vacker kyrka som tyvärr är dold bakom allt annat.

Ännu ett stopp med vacker utsikt.

Ytterligare ett stopp med ett otroligt vackert vattenfall. Det stänkte lite kallt men det var det värt.

Du ser så förtrollad ut!

Här är längdåkarnas paradis. Skidor för hela slanten med uppkörda spår. Skate på morgonen och klassiskt på em. En upplevelse som jag tänker ta vara på nästa gång jag har chansen att ta mig hit till denna drömplats.

Läckert!


Nu ska vi börja klättra nedför från den högsta punkten på den här resan under dagen. Nedför i 8% backe utan räcke och serpentinväg. Kittlande tanke......

Vackert innan nedfärd.

Så var det då dags!

Väl nere så ska vi då ta oss över fjorden vid Sognedal till Laerdal. Så hade vi då dessa naturskillnader igen.
Ena stunden högt uppe på ett fjäll och nästa längst ner i dalen ute på en fjord med snöklädda fjäll i bakgrunden.

En liten promenad genom Laerdal när vi landat på pensionatet. Vacker liten stad.

Vi åkte upp en bit till denna vackra Stavkyrka. Har aldrig sett ngt liknande förr.

Nadanför kyrkan fanns det en fors. Måste bara fotograferas. Ari smakade av vattnet och det fick godkänt. Kallt men friskt.

Lekande vild fors.

Hamnen i Laerdal bjöd på mycket vackert. Bla denna vackra segelbåt.

Här i detta område rörde vi oss runt runt runt.....

Laerdal hamnen

Norska gamla vackra hus

Man kan få känna sig hemma när man ser en sån här dekal. NU kan man sova tryggt och gott i närhet till hemmet.


Här tillbringade vi några nätter på detta pensionat. Vackert och väl värt att bo där. Detta var sista bilden i den här dagsresan. Mer kommer en annan dag eller lite senare. Håll till godo med detta och njut av all natur.

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga platser ni hittade. Dit måste jag åka nån gång!

    SvaraRadera
  2. Ja du det är bara att hänga med på nästa Jotenheimen =)

    SvaraRadera