tisdag 14 juli 2009

Kultur timmar i Örebro

Vad gör man när man inte får vädergudarna att bestämma sig under en dag? Först började jag med dotter och barnbarn vår kulturresa på IKEA för att inhandla lite onödiga saker som det lätt blir.

Mitt hjärta och lover tog lite allvarligare på detta med att ta vara på ljusets timmar för att cykla från Sthlm till Örebro. Hmmmmmmm Där hamnar man i lä... Positivt är att han ville i alla fall bli hämtad i Arboga när det vräkte ner ganska ordentligt. Här en skuggbild av färden till Örebro. Bägge händerna på styret sa alltid min kära farmor.
Puss puss du är bäst på cykel i alla fall !!!!!!!!!

Det blev en lugn kväll med att åka och inhandla allt man behöver till Tacos och sen hyra en film. Benjamin Buttons otroliga liv. Ni som inte har sett den ännu, hyr den! Köp den! gör vad ni vill bara ni ser den. Handduk är att rekommendera för känsliga personer......

Här är en liten gissatävling. Vad kan detta vara? Lämna en kommentar om ni tror ni vet vad det kan vara....

En söndagspromenad upp på stan för att jag om inte annat skulle få komma ut och få lite luft. =( Ja ja ja ja..... Jag ville nog upp på stan och få lite Latte i alla fall och sen lämna tillbaka filmen vi hade hyrt. Det var tomt på O´Learys när vi passerade men nog kan man ta läckra bilder utan en massa folk sittande runt omkring. Duktig fotograf Ari.

Ja vi tänkte ta en kopp lite snabbt och sen ev ta en lite längre promenad. Men si så blev det INTE. Himmelen öppnade sig. VI hann precis ner till Java som var premiär för oss. Vi har testat några av Örebros alla Kaffe ställen som växt som svampar ur jorden. Favoriten har nog hitintills varit Espresso House på Stortorget. De andra är det absolut inget fel på, det bara har blivit så.
Bilden är tagen genom fönstret på Java när vi fick vänta ut regnet i alla fall men tyvärr ser man inte hur det riktigt kokar på plattorna av allt som kommer ner.

Promenaden hem tog vi genom Slottsparken förbi Strömpis och det är så friskt och vackert när det precis har slutat regna. Man ser verkligen det gröna och kontrasterna blir så vackra med alla färger.

Så vackert smide på dessa grindar. Vilket jobb! Undrar om det är Lina som gjort det? Har själv provat på smide och det är nog bland det roligaste skitigaste tuffaste varmaste jag gjort. Men oj oj oj så häftigt!! Jag tror jag ska anmäla mig till en kurs senare i höst igen. Hmmmmm........ Undrar om ngn vill sponsra! Ahhhhhhhhh, nu blev jag verkligen sugen på det!
Vad är det ungdomen säger? "Det suger"

Svartån KAN vara vacker ibland. Beror på vad och hur man ska handskas med vattnet =)

Slottet har lite mystik runt sig. Vallgravar bla....

Under bron sitter det faktiskt en liten Budda. Ni ser inte i syne.

Örebro Slott i alla sin glans från ett håll
http://www.orebroslott.se/

Vilket brobygge. UNdrar hur många slavar det gick åt här eller det kanske var fångar! Vackert är det i alla fall. Många stenar har det gått åt i alla fall.

Kultur kan man kalla detta! Vi smög runt lite och kikade på det man kunde, gratis, och upptäckte att allt var gratis inom vissa gränser såklart =)

Undrar hur många liter vatten det har pumpats upp via den pump. Är nog enorma mängder och många många ömmande muskler som har gråtit. Många barnarmar som slitit. Ont ont ont har det nog gjort. Puss på alla armar.

Tänk att kunna ha ett hem och ha såna här vackra lampor. Lite sjögräs som dekoration gör väl ingenting? Den här hänger i valvet mellan yttermur till innergården.

Oj Ari, upp med händerna. Sneglar lite försiktigt upp mot kanonerna. Ska man våga? Tänk om.......

Vackert smide igen. Gammalt hantverk som det ligger många många timmar bakom.

En gammal kanon som troligtvis sprängs i bitar om den skulle användas. Vacker pjäs i vilket fall som helst.

Ännu mer stenar... Och här är det nog ännu fler värkande muskler som har gjort jobbet. Tror inte det var någon kung eller slottsherre eller någon adelsherre. Hur många hann få uppleva sitt eget arbets verk och se slutet av detta ståtliga bygge?

Ja här har i alla fall en del fångar suttit. En av de mest omtalade och kända är väl allas vår Lasse-Maja.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lasse-Maja
Oj ser ni, det är en som har rymt... Jag ser fotspåren...... Blöta sådana........

Ahhhh och buren är öppen... Hmmmm Cellen är helt tom!

Lite häftig konst inne på slottet.

Oj vilken tur. NU vet jag att jag kan fixa mina behov här också. Jag går på damernas tror jag!

Var alla personer småväxta förr? Man får ju krypa in och ut om man ska försöka se ngt i dessa gluggar.

Vackra Olaus Petri kyrkan på norr. Ja ja ja jag har INTE blicit religiös eller så men jag erkänner att kyrkor är vackra byggnader. Finns många såna runt om och på de flesta orter ligger de dessutom på de vackraste platserna. För att återvända till Norge resan igen så kommer det att bli besök vid varje Stavkyrka hädanefter när man dyker på ngn.

http://www.olaus-petri.se/

Efter denna otroligt mysiga kulturvandring så avslutade vi med denna bild vid kyrkan. Blev sugen på fler kulturupplevelser så dagen efter blev det ytterligare ett men det blir en ny blogg om den dagen =)
Det här var söndagens sista ord i denna blogg. Puss och hej........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar