onsdag 26 augusti 2009

Lite resor från A - B mm, 19 - 21 augusti

En del dagar är rena transport dagar. Onsdag 19 augusti innebar logistik från Stockholm till Örebro. Jag tog bilen med allehanda saker inkl Aris packning. Han fick cykla! Snällt eller hur?

Så här kan det se ut när man ska ta sig fram via cykel.


Vi kom båda fram dit vi skulle men på olika tider. Jag som kom först fick i uppdrag att vi skulle ordna det sista innan resan till Strömsund. Packa packa packa....

Vi försökte komma iväg hemifrån strax efter 8.00 torsdag morgon och det gick riktigt bra. Den nya körkorts tagaren fick äran att framföra bilen från Örebro till första stoppet i Borlänge där det var dags för att fika och handla lite drickbart.
Sen fick jag själv ta över som förare när vi skulle åka en annan väg som vi aldrig åkt tidigare. Vi tog in vid Rättvik och åkte över Furudal mot Los och mot Ytterhogdal. JÖSSES !!!! Åk aldrig den vägen. Den var kanske 5 - 6 mil kortare men krokig och guppig och smal.
Det var nästan så att jag blev bilsjuk fast jag körde själv.

13 mil kvar så fick Ari köra resten fram till Östersund där han och jag skulle övernatta på Scandic. Han stannade kvar på rummet när jag och Rebecha sen fortsatte med henne som förare till Strömsund.
Den vägen är ingenting att skryta med. Ganska rak och bred och fin väg men när man kommer en bit så säger man, jaha är jag här nu igen och igen och igen för alla platser ser likadana ut i skogen som breder ut sig.
Fördelen är väl att man just känner igen sig till viss del. Det kan ju dyka upp allehanda olika djur här också. Exakt för 2 år sen så vandrade det faktiskt en björn över vägen när vi åkte här för första gången.

Vi åkte först till skyttehallen för att lämna av de största tyngsta sakerna så det blev bättre plats i bilen. Där var det folk redan. Tränare och en del elever. Nya ettor som var lite nervösa kanske för de här otäcka 3:orna som skulle vara faddrar.

Efter avlastning där så åkte vi runt slalombacken men tyvärr var det disigt och grått så man kunde inte se till Åreskutan och få se snön.
Här är i alla fall en vidrig backe där vi står längst upp och det lilla lilla vi ser längst ner är Strömsund. Vill inte cykla nedför här.

Vattudalsbron visade sig inte heller från sin vackraste sida eftersom det var så grått.

Jätten Jorm vid hembygdsgården får avsluta den här resan i Ström för i år.

Det är alltid jobbigt att lämna av någon man håller av men det är bara att inse att man får släppa taget och att barnen är stora. Har dom nu dessutom körkort så är det väl bara att inse att nu är det dags. Dom kommer väl hem någon gång. Det är deras liv nu.
Lycka till med allt.

Väl på hotellrummet så blev det bara lite mat och sen dags för sängen och sooooooooooooooooooooooova.

Fredag morgon var det dags för lite frukost på hotellet och sen börja tänka på resan hem.
Samma sak här att vi skulle ta en genväg som vi aldrig åkt förut. Hmmmmmm genvägar är ofta senvägar och heller inga bra vägar. Vi hamnade på grusväg! Vi åkte över Hassela och det var ingen kanonväg men vi fick ju se lite annat i alla fall.
Sen hamnade vi ju ändå på de raka vanliga vägarna som E4an över Gävle, Uppsala och till Stockholm. Man kan ju nästan somna.

Packade ur en del i Stockholm och jag stannade en stund innan jag beslutade mig för att åka hem. 20 mil till! Ja man jublar inte direkt. Det blev en resa på nästan 60 mil den dagen.
Väl hemma så blev det återigen sooooooooooooooova några timmar innan det var dags för lördagens Åstadslopp!


Du får inte

Du får inte knacka på min dörr
om du inte är beredd och komma in
du får inte göra om mitt namn
och börja kalla mig för din.
Du får inte vandra på min väg
utan att visa mig ditt mål
och inte stjäla av min godhet
för att fylla upp ditt hål.

Och du får inte riva mina murar
som jag omsorgsfullt har byggt
om du inte skyddar mina drömmar
så att jag kan somna tryggt.

Och du får inte ha mig som en dröm
när jag vill va' din verklighet
du får inte säga att du hoppas
om du inte tror du vet.

Men du får ta den tid du behöver
för att förstå vad det är du vill
du får be en bön att tiden
du behöver räcker till.
Och du får samla dina tankar
så att två själar kan få ro
och så att allting som vi lovade
oss själva kan få gro

Och du får inte andas på min panna
inte få mig falla mer
om du inte sen kan stå för
all den oreda du ger.
Och du får inte röra vid mitt hjärta
som om allt var uppenbart
när jag önskar inget hellre,
Än att du gör allt emot mig snart.

// Sonja Aldén

http://www.youtube.com/watch?v=QXUFKlzhpzU&eurl=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fposted.php%3Fid%3D644304679%26share_id%3D261577130439%26ref%3Dnf&feature=player_embedded

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar