söndag 23 augusti 2009

Ålandsdag med historia, söndag 16 augusti

Ny morgon och vissa bilder kommer att skrämma slag på stackars morgon trötta människor och barn som inte riktigt vaknat ännu. Vi skulle göra en tur ut till Bomarsund och hitta lite olika slott som vi sett i en broschyr tänkte vi.

Här är en väldigt morgon tidig bild där man knappt har vaknat ännu. Puhhh.... Jo då... Tvättad och klädd men jag har inte hunnit sätta in linserna ännu. NÅGON var snabb att ta kort inne på grannens tomt. Stackars Micko om han får veta att han haft spöken inne på sin tomt.... Aja baja Ari!!!

Det här är en riktigt skön sommarbild på morgonen. Hängmattan och vatten med en sol bakom. Finns det bättre sommarbilder?

Vi visste inte vad som skulle finnas dit vi kom men vi hittade ett ställe där det fanns ett slott. Kastelholms slott bla.

http://www.visitaland.com/se/kastelholmsslott
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kastelholms_slott

Läs gärna mer om detta slott som faktiskt är Ålands enda medeltida borg.

Gamla gärdsgårdar är det vackraste som finns. Hade jag en gård eller stuga skulle jag definitivt ha en gärdsgård.

En riktigt vacker lykta fanns det här men jag antar att DEN inte är så gammal. Vi gjorde ingen rundvandring inne då vi tyckte att priserna var alldeles för höga. Inte värt det.

Ett gammalt slott som faktiskt nu rustas upp på vissa delar.

Vilket byggnadsverk egentligen

Några gamla bilder från förr

Lite information

Och lite till........................

Här är baksidan där de har börjat renovera lite

Vi gick längre in och bortanför borgen och hittade en vacker gård där det fanns gamla hus och byggnader som man kunde gå in i och titta.
Här luktade det så enormt gott. Nytjärad eka.

Vackert och här fanns det ännu fler härliga midsommar stänger

Riktigt fina Möllor / Väderkvarnar fanns det också. Tror jag hittade 3 st på bara den här gården.

Undrar hur mycket ull som har spunnits på den här?

Tänk om man kunde få ta hand om en sån här vacker säng!

En gammal rökbastu

Äntligen fick jag med hela stången

Här var det nog stall och fähus en gång i tiden.

Fann den här kärran i en hölada

Vackert målad överdel på en gammal inbyggd kamin

SIGRID GRANFELT
(1868-1942)

Sigrid Granfelt var född och uppvuxen i Åbo. Efter studier i Paris, London, München och Dachau kom hon första gången till Åland sommaren 1902 för att måla. Hon återkom varje år fram t.o.m. år 1911, då hon köpte Husö gård på ön Bergö i Finström och flyttade dit. Där levde hon enligt självhushållningsprincipen och mycket av hennes tid gick till gården. Hon tillverkade själv bruksföremål av trä, keramik och smide. Detta gjorde att hon blev aktiv inom Martharörelsen för att utveckla den åländska hemslöjden och folkdräkten. Studie- och ungdomstidens tecknande och oljemåleri - hennes huvudintresse var djurmåleri, men hon verkade även som porträttmålare - kom hon aldrig mer att återuppta.
Husö gård donerade Sigrid Granfelt två år före sin bortgång genom testamente till Åbo Akademi

Vi fortsatte vår kultärfärd till Bomarsund där vi bara var tvungna att stanna till när vi upptäckte dessa ruiner från ngt slott eller borg eller vad det nu kunde vara. Visade sig vara ett gammal fästning


sv.wikipedia.org/wiki/Bomarsunds_fästning
http://www.regeringen.ax/bomarsund/historik.pbs

Tur man inte levde då och fick bära alla stenar som skulle användas till detta enorma bygge.

Här har vi tagit oss upp på en del av den gamla fästningen och gar utsikt över havet. Bilvägen går rakt igenom hela fästningen.
Minnes sten

Mer ruiner


Här är bro ut till en mindre ö precis utanför fästningens väggar i princip

Ännu en minnes sten

Här kan man läsa lite om vad som hänt här

Bildvisning över hur stor den här fästningen verkligen var

Kan det här vara en gammal konung som återvänt som en fågel som fortfarande styr sitt rike?

Vi fortsatte vår färd ut på ön och hittade ett matställe där vi passade på att äta och att se vad den campingen hade att erbjuda.

En liten kyrka eller sal fanns precis bredvid och då passade sällskapet på att busa lite när jag fotograferade. Detta kanske var konungen för denna dal!

Konungens tron! Han får nöja sig med en stubbe.


Vindpinat gammalt träd vid sandstranden

Riktigt m,ysigt med en bastu på flotte. Det var något som föll hjärtat i smaken.

Vi fick en underbar dag med sol men blåsigt. Men vad gör väl det att det blåser när man har härlig natur och underbart sällskap?
Vi for tillbaka till stugan och började värma upp bastun.

Lite kvällsbilder från stugan och bryggan under tiden som vi bastade och badade.

Kan det vara husbonden själv som sticker upp sitt huvud över vatten ytan? Jag var också i och doppade mig i det här kalla vattnet. Faktiskt inte dödskallt. Skönt på sitt sätt. In i bastun direkt sen.

Passade på att ta lite mer bilder på de läckra stenarna på kvällen också.

Lite komiskt träd. Ser ut som ett par långa ben med ett huvud längst upp.

Hängmattan tillbaka i kvälls solen denna gång. Sommar sommar sommar.........

Vilka färger dessa stenar ger

Ja här är bryggan och därnere i vattnet badade jag. Burrrrrrr..... Åt korv i Bastun ikväll igen men sen bjöds det på champagne. gott gott.....
Lite film och sen dags att sova igen.
Finns en dag till här att berätta om. Kommer en annan dag!


Jag ger dig min morgon

Återigen gryr dagen vid din bleka skuldra.
Genom frostigt glas syns solen som en huldra.
Ditt hår det flyter över hela kudden.
Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig...
Men du, jag ger dig min morgon,
Jag ger dig min dag.

Vår gardin, den böljar svagt där solen strömmar.
Långt bakom ditt öga svinner nattens drömmar.
Du drömmer om nåt fint, jag ser du småler.
Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig...
Men du, jag ger dig min morgon,
jag ger dig min dag.

Utanför vårt fönster hör vi markens sånger.
Som ett rastlöst barn om våren dagen kommer.
Lyssna till den sång som jorden sjunger.
Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig...
Men du, jag ger dig min morgon,
jag ger dig min dag.

Likt en sländas spröda vinge ögat skälver.
Solens smälta i ditt hår kring panna välver.
Du, jag tror vi flyr rakt in i solen.
Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig...
Men du, jag ger dig min morgon,
jag ger dig min dag.

// Fred Åkerström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar