söndag 22 maj 2016

Mallorca dag 16 18 april Dagen D som slutade på sjukhus i Palma

Sjukhus dag 1
Måndag 18 april
Det som nu följer i några dagar kommer att visa bilder som absolut inte är till för att skrämmas eller avskräcka på något vis men heller inte till för den som är känslig.

Vi åker iväg lite senare än vi hade tänkt oss då vi stängde av klockan och sov en stund till. Vi åkte iväg mot Can Picafort hållet för att dra oss lite söderut och sen se vart vi skulle åka vidare.
Efter rondellen efter lilla bron när man har lämnat alla hus på höger sida så gjorde jag antagligen en överstyrning pga blåst eller sug från bil... Jag vet inte... Vet inte om det var där heller eller längre fram efter någon annan rondell.
Hur som helst så hamnade jag bredvid cykelbanan ute på grussträngen. Jag försöker sakta ned farten och väjer antagligen för några grenar som kommer för nära........
Det är allt jag minns.....
A hör en krasch och stannar in och får se mig ligga platt fall på asfalten med ansiktet ned och blod runt om.
Mitt minne är att jag hör " Vart tog den förbannade ambulansen vägen då.... "och jag sitter lutad mot hans knän och jag ser några andra fötter framför mig och några som pratar.
Nästa minne är att jag plötsligt läggs ner och någon plockar av mig halsband och sätter på mig en halskrage innan jag får en lucka till.

 Vet att jag rullas in på sjukhuset i Inka bland massor av folk. Barn och vuxna samt gamlingar och personal. Allt i en enda röra. Någon pillar och försöker få av mig cykelskorna så jag böjer mig fram och tar av dom OCH mitt pulsband. Hur resten kom av och hur jag fick på den blå fina rocken har jag ingen aning om. 


Rullas iväg på röntgen och blir sydd vid ögat. Frågar hur många stygn och får veta att det blev 4 stygn. Får sedan träffa Ari igen bland allt annat kaos och alla andra människor. Läkare kommer ut och någonstans hör jag att vi ska vidare med ambulans till Palma för det är flera frakturer på okbenet.
Är fortfarande alldeles förvirrad och chockad antagligen för jag bryr mig bara om att få veta var mina cykelskor och pulsband är.......
Konstigt nog så har jag inga skrubbsår alls på kroppen. Inte på händer inte på armar eller knän. Ett fall rakt uppifrån och landade rakt ner på skallen tydligen. Inte ens nyckelbenet fick sig en smäll......
Shit, då är jag inte riktig cyklist ännu då!!!!!!


Vi kommer till Palma Universitets sjukhus Son Espases. Där börjar den första fasan komma...... 
Jag rullas åt ett håll och Ari plockas iväg åt ett annat håll. Jag hamnar inne på en akutmottagning igen i öppet landskap. Återigen bland barn och "vanliga sjuka" och ingen pratar med mig. Efter ett bra tag så går det en vakt förbi och jag lyckas fråga var min sambo är och om de kan hämta honom. No no no..... Han sitter ute i ett väntrum och där får han sitta. Han får inte komma in till mig. Det är ingen besökstid. Långt senare efter några timmar blir jag skjutsad över till andra sidan av rummet men fortfarande så alla såg alla mer eller mindre.
Fortfarande ingen som pratar med mig, för ingen kan ju engelska....... En läkare kommer till slut och frågar efter om jag har några allergier eller så.... Då är jag så trött och arg och ledsen att inte få träffa Ari så jag säger till läkaren att jag vet inte, jag orkar inte tänka så ni får leta reda på min sambo så får han berätta......
Efter det så lyckas han smita in till mig på något vis efter att ha blivit uppropad i en högtalare av läkaren.
Han lyckas stanna kvar någon timme innan han blir utkastad igen och vi får reda på att besökstiden är mellan 20.30 och 21.00
Dags för honom att ta en taxi tillbaka till hotellet från Palma till Alcudia. 


Ja mina nya glasögon ser inte alltför roliga ut men jag tror att de räddade mitt öga bra. Även om det var de som spräckte ögonbrynet så räddade de ögat. 



 Att hjälmen sprack är inte så konstigt med den smällen. Utan den....... ingen mer jag.......



Antagligen var det denna höga asfaltkant som stoppade min framfart....

Den här natten förflöt i ett töcken med smärtlindringar och antibiotika byten samt vanligt vätskedropp.
Vet inte riktigt vad som är natt eller dag men framåt morgonen får jag låna en mobil laddare av en sköterska så jag kan ha lite kontakt med A så han vet var jag är och vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar