tisdag 22 oktober 2013

Dag 3 tisdag 1 oktober Italien 90 km cykel via Pescia

Nu ska vi äntligen få komma ut på riktiga cykelturer som vi planerat. Se bara så vackert och soligt det är utanför fönstret.
Vi trampade iväg och bara njöt av värmen och den underbara naturen runt omkring. Härligt äntligen börjar cykelsemestern.

Här har vi stannat en kortis för att fota lite.

Lite justering på klotsen för att se om jag kan få lite mindre ont i höger knä.

Stannade vid ett trafikljus och naturligtvis kan man fota lite under tiden när man har bra motiv.

VM gick ju här bara för några dagar sedan och denna härliga cyklande Pinocchio hittade vi i en rondell. Heja heja Pinocchio.

Ännu en by passeras och vi letade efter ett ställe att fika på men beslöt oss för att åka vidare till Pescia som inte låg så långt bort.
Mysiga härliga vägar att cykla på. Det kan gå väldigt mycket upp och upp och lite ner för att sedan gå väldigt mycket nedför. Men självklart ligger de flesta byar av någon konstig anledning ofta uppe på en höjd.

Här är vi nu framme i Pescia. Vacker liten stad och här på torget var det kullerstensbelagt överallt med gamla finna byggnader. Vi hittade ett trevligt mysigt café.

Gott fikabröd överallt. Tur man ska cykla så mycket. Tror aldrig jag druckit så mycket Espresso som under de här dagarna. Jag som inte ens dricker vanligt kaffe. Men lite gott och trivsamt att stanna o ta en espresso med tilltugg i byarna.

De flesta frågade var vi kom ifrån och det var inte många som kunde engelska. Här var det en bordsgranne som fotograferade oss tillsammans. Kul med lite bilder på båda två.

Vi hittade denna coola delfinstaty utanför kommunhuset. Gjord i ståltråd eller något liknande.

Fick man inte se VM kan man väl posera bredvid posters med information gällande VM banan. Det visade sig att vi cyklade till Pescia på vissa delar av VM banan.

Vid ännu ett stopp vid ett trafikljus fick jag syn på en stad uppe bland molnen.

Vi passerade även denna byggnad på vägen vilket jag tror att jag kunde läsa mig till ha varit eller var ett sjukhem. Nu med låsta grindar. För mig såg det ut som ett slott. Vackert och underbar trädgård runt omkring.

Väl tillbaka i vår by La Rotta åkte vi och käkade pasta. Där hittade vi lite Italienskt öl. La Mi Blonda ett ljust öl och La Mi Rossa ett rött öl.

Otroligt dyrt var det men kul att ha testat något nytt.

Lite mys hemma när vi duschat och kan få slappa lite. Vi ska snart cykla ca 3 km för att äta middag.

Vi hade bestämt oss för att testa restaurangen Al Pachino som låg en bit upp i backen. Där träffade vi på Johnny Depp eller Pirates of Caribian.

Dekorationerna inne på restaurangen var otrolig. Taket var fyllt med saker. Alla bord alla hörn allt där det fanns plats att ställa hänga placera något på.

Vackert dukat bord!

Hembakat bröd serverades i en papperspåse.

Otroligt god blandsallad.

Ett stort lass med hembakat fikabröd till dessert. Tur att vi skulle cykla hem sen. Kolsvart ute men lampor hade vi på. Just ja, glömde att vi skulle skumpa nedför backar på näst intill obefintlig asfalt i mörkret och tvärmätt. Hua tur att inte maten skumpade upp igen.