fredag 25 oktober 2013

Dag 10 Italien tisdag 8 oktober Florens 120 km (del 2)

 Ännu ett tips från Lotta var att besöka bron Ponte Vecchio som är Europas äldsta segmentvalvbro.

På något vis kändes det trist när man gick på shoppinggatan och såg alla hemmabutiker som finns på Drottninggatan. Här tex reklam utanför H&M.


Historiska byggnader så vackra. Det fanns det många av i centrala Florens också.




Giottos Klocktorn Santa Maria.





Det behövs inte så många ord för att beskriva dessa bilder. Det är bara att se vilken arkitektur byggnaderna har. Vilket arbete.







Florens Cathedral så vackert.


Vi slängde oss ut i den hysteriska trafiken för att ta oss tillbaka till lugna landet. Lite felkörning blev det eftersom det var sån stress innan vi kom ut ur trafikkaoset. Man kan ju inte tveka i rondeller mm.

Ut kom vi och sen blev det av någon anledning felkörning i Signa vilket innebar ca 2.5 mil extra med ytterligare backar som var så branta så här fick jag hoppa av cykeln vid ett tillfälle gå tillbaka en bit för att kunna starta igen för att i mitten av backen skräckslaget klicka ur och hinna få ner foten innan jag välte omkull. Har nog aldrig sett något brantare. Till på köpet så visade det sig att vägen avslutades med grusvägar så det var bara att vända igen. Jag var minst lika skräckslagen att ta mig nedför denna backe då jag trodde jag skulle volta framlänges. Bromsa behövdes men jag var livrädd. Puhhhhhhhh

Vi tog nu beslut att ta oss till Empoli för att ta oss till Pontedera med tåget. Här får man faktiskt åka tåg med cyklar. Billigt var det också att åka tåg. Vi skulle inte hinna hem förrän det var kolsvart ute då vi hade ca 30 km kvar att cykla.

In med cyklarna i speciella avsedda vagnar om det fanns, annars ställde man dom på bra utrymme i alla fall.

Det fanns upphängningskrokar för cyklarna också 4 st på varje sida. Tänk om SJ kunde ta efter detta vad det skulle underlätta för alla.




Väl framme i Pontedera så hoppade vi på cyklarna i mörkret och tog oss hem.


En härlig cykeldag även om jag inte blev överfötjust i själva Florens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar