tisdag 10 maj 2011

3 maj Valdemossa, Port de Soller o Puig Mayor 163 km

Vill direkt skriva här att dagens bilder kan vara en del opassande så hoppa över filmsnuttarna och bilder om ni inte klarar att se trötta människor.

Vi startade denna vackra morgon med att förflytta oss så fort vi kunde mot Santa Maria för dagens första stopp och fika. Man lär sig med dtiden att vill man inte ha extra långa stopp så stannar man inte där alla andra cyklister fikar för det blir kaos och en massa onödig väntetid men det gick ändå riktigt fort att få det vi skulle ha.

Kom sen upp på höjderna mot Valdemossa och jag mindes rätt. Första riktiga stigningen upp på berget är kort men attans så brant. 15% lutning på en gång kan ta musten ur benen men när man vet vad som väntar bakom kröken så trampar man gärna på 7 km till för att få denna enorma utsikt. Jag kan bara inte trampa förbi detta vackra.

Okey jag har inte tid att bara stå här o njuta om vi ska hinna resten av resan också.




En kort film när andra cyklar utför från Valdemossa.

Här är vi nu på väg ner mot Deya och det är ljuvligt vackert. Tänk att ha den här utsikten när man....

..... bor här på toppen!



Nu är vi nere i Port de Soller och käkar lite Burger King för att ladda inför nästa bergsklättring.

Fiskarna i havet






Ännu en kort film som visar Port de Soller

Här kan man se lutningen på backen.



Här påbörjar vi nu stigningen upp mot Puig Mayor. Mellan 18 o 46 grader varmt i solen så det tog en del krafter.. Max lutningen låg på 16% o10,1 km lång.



Nu har tom jag klarat denna backe även om jag på slutet frågade om jag snart fick kliva av cykeln.

Trötta o varma är vi värda en kort paus för att njuta av utsikten.



Man kan se hur vägarna slingrar sig fram här o var i skogen.

Tunneln var inte så lång tack o lov. Men mörk! Reflexväst på!

Strax efter tunneln får man denna enorma utsikt innan man ska ge sig av ner i dalen.


Nu är vi nere vid vägskälet till Sa Ca Lobra där vi stannade för en kort fika.


Nu är vi på väg tillbaka mot Pollenca.


En riktigt fin cykelresa med Valdemossa, Deya, och Port De Soller. Faktiskt så blev det en avslutning på Puig Major och tillbaka till Alcudia sen också. Skapligt slut! Riktigt gott med mat sen, jag lovar! 163 km

Lyckliga ord på dagens slut

Gläds åt det lilla!
De små sakerna har en förmåga
att smyga sig på oss
och skänka lycka.
"Pam Brown"

3 kommentarer:

  1. Anna-Karin Nordin11 maj 2011 kl. 08:02

    Alltid lika roligt att läsa denna blogg, och framför allt se alla bilderna, särskilt från cykeltrippen. Grymt bra jobbat av er båda! Ser hur jobbigt ut som helst.

    /Anna-Karin Nordin

    SvaraRadera
  2. Tack vad du är snäll o go..... Blir du inte inspirerad att följa med på såna här tripper?
    Bara att hänga på och följa med :0)
    Jag kan coacha!

    Snart dags för tjejträff!

    SvaraRadera
  3. Anna-Karin Nordin12 maj 2011 kl. 15:41

    Hahaha, jag cykla uppför? Jag gillar inte riktigt det där med cyklar, framför allt inte uppför. Jag har en fin Crescent från tidigt 90-tal, så mycket cyklar jag :)

    Men jag är med dig i tankarna och lider när jag ser uppförslutningarna. Det räcker för mig

    SvaraRadera