söndag 8 maj 2011

27 april Formentor 67 km cykel

Soligt vackert och nu ska här bestigas höjder och tuffa till sig lite. Fermentor låg framför våra fötter och hjul denna varma dag. Längtade faktiskt efter denna tur då man verkligen får en riktig kick av att komma upp på toppen. Den här gången skulle vi dessutom åka längst ut till fyren och även se den omtaöade badstranden som fanns mitt i dalen mellan dessa berg.

Här är vi uppe vid toppen efter dryga 7 km av del 1. Vi slogs med cyklister, bilar och bussar på vägen upp men oj oj oj vilken kultur det är här. Cyklisterna går FÖRST! Man stannar inte hur lätt som helst och börjar cykla igen i stigningar som snittar på 5,5%.

Vi stannade sen till vid en utsikt vid del 2 stigningen för att fotografera lite. Som ni ser så känner man en viss hisnande känsla när man blickar ut över stupet.


Lutar mig gärna inåt fast mark istället för ut mot stupet på denna plats. Lite kill i magen kan jag erkänna.

Här kommer en cyklist ångande nedför serpentinvägen.

Ovanför sig hade han klättrande bergsgetter.

WOW, ja det var värt att ge sig av ända ut på del 2 för att få se denna trolska underbara plats. Känns som en saga på något vis. Vackert så det förslår. Frihet kallas det. Formentors fyr o café.

Här klev bergsgetterna nedanför mig och käkade det de hittade.

Ni ser hur muren slingrar sig fram till fyren. Självklart är det där vi ska cykla också!

Nu har vi kommit fram och är värda lite fika. Det var hur många cyklister som helst här och jag hade inte velat göra som många andra o ta med bil hit ut där det knappast fanns plats att vända på en 5 öring ens.

Det var mitt i den backen jag fotograferade förut så man kan verkligen se stigningen och slingrandet.

Bilderna får här tala för sig själv till stor del.




En tiggande katt när vi käkade tonfisk macka.

Nu är vi på väg nedför igen och ska snart in i en läskig tunnel som blir totalt svart mitt i. När vi passerade på utvägen så skrek jag rakt ut för jag hade absolut ingen koll på var jag cyklade. Nedför gick det lättare på ngt vis. Vacker bild mellan bergen.


Nu har vi kommit fram till badplatsen som ligger mellan dessa gigantiskt vackra utsiktsplatser. Vill man så kan man vara lat o ta båten hit ut från Port de Pollenca eller från Alcudia som ligger mitt emot här.


36 grader varmt i solen!





Här ser man Port de Pollenca och vi ska nu ge oss av utför sista serpentinerna innan vi når fast mark igen. Feg som jag är så måste jag ju bromsa i alla fall lite. Stackars dom som hamnade bakom mig....

Väl nere så passade jag på att få gratis massage bredvid Rapha tältet. Så skönt så underbart njutningsfullt. Tack Katerina.

Vacker konst efter stranden. Helt otroligt vackert. Det hade tagit 3 dagar att bygga upp detta slott.

Underbara stigningar men tuffa pass upp och nedför Formentor. Vi tog oss ända ut till fyren och stannade även till vid den enormt vackra badstranden som ligger längst ner i passet.
Härlig tur och det gick inte så fort uppför i alla lägen. Var glad att det gick att hålla styrfart i 8 km/h.
lite kul att få cykla om några i uppförsbackarna i alla fall. Det gav energi :0)
67 km

Behagliga ord

Det finns bara en väg till lycka
och det är att man ska sluta oroa sig
för saker som man ändå inte kan påverka.

"Epictetus - det första århundradet"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar