söndag 12 december 2010

4 timmars promenad i underbart vinterväder

Vaknade till en sol som var på uppgång och blå himmel. Bäst att passa på att ta vara på de timmar man kan få frisk luft och känna av dessa underbara vinterdagar som dock är så få. Letar fortfarande efter all skidvalla men så långt har jag kommit så jag vet att här i Sthlm finns den inte. Ligger säkert i källaren hos Annichen i Nora. Får leta fram den när det är dags att åka dit nästa gång.
Bestämde mig för att ta en annan väg denna gång i alla fall. Drog mig mot Ulvsunda och passerade denna Ulv.

Gick ner vid Väderkvarnen vid Ulvsundavägen mot Brommaplan och rundade Lillsjön.

Passerade MAX på Ulvsundavägen och eftersom jag gick utan att ha intagit frukost så var tanken att köpa en frukostmacka efter vägen och softa på en härlig pplats. Tyvärr var frukosten redan slut..... Hmmmmm Klockan var inte 11 ännu!
Här är i alla fall frukostplatsen vid Lillsjön.

Eftersom mackorna inte serverades så fick det bli en hallonpaj och en juice till dryck.

Vinterdag i strålande sol men kallt om man inte rörde på sig och befann sig i skuggan.

Passerade genom Ulvsunda slottspark och vidare sen mot Tranebergsbron, Fridhemsplan, Sankt Eriksgatan.

Vidare förbi Vasaparken där det var full aktivitet både med pulkor och skridskor. Härlig uppfriskande syn! Är ändå imponerad över Stockholmare som tar sig ut och letar rätt på alla platser där man kan utöva aktivitet.
Gick sen vidare ner mot Odenplan och tog vägen genom Haga Parken, Råsundavägen, Dalvägen Råstasjön, Lötsjön och hem.
Där väntade potatisgratäng, fläskfilé, bea sås och grönsaker. Otroligt skönt med en dusch var det i alla fall och få tillbaka lite värme efter 4 timmars vandring med 2 st korta stopp.

__________________________________

Fortfarande är man lite skakad efter gårdagens händelse som skedde 1 timme efter att vi hade lämnat aktuell plats. Terror angrepp mitt uppe på stan är inte ritkigt vad man förväntat sig!

Statsminister Fredrik Reinfeldt kommenterade i dag för första gången lördagens självmordsattentat i centrala Stockholm.

– Det är viktigt att vi fortsätter att värna om vårt öppna samhälle och inte drar förhastade slutsatser.

Det var statsminister Fredrik Reinfeldts (M) huvudsakliga budskap när han på söndagen höll presskonferens.

Samtidigt poängterade han flera gånger att det som hänt är ett fullständigt oacceptabelt angrepp på vårt öppna samhälle – oavsett vilket motiv som ligger bakom.

Det var vid femtiden på lördagen som en bil exploderade mitt bland julhandlarna i centrala Stockholm. Strax därefter detonerade den misstänkte 28-åringen en sprängladdning på sin egen kropp, bara några kvarter ifrån den brinnande bilen. Strax innan hade både Säpo och TT fått ett mejl med hotelser på både arabiska och svenska.

Regeringen har informerats fortlöpande sedan igår om det som hänt och man har även informerat oppositionen.

Manade till försiktighet

Fredrik Reinfeldt konstaterade att det som hänt nu utreds som ett terroristbrott men manade till stor försikighet när det gällde övriga spekulationer.

– Det finns en risk att det skapar oönskade spänningar i vårt samhälle och misstänkliggör vissa individer. Det är därför viktigt att hålla sig till det vi vet och stå upp för den tolerans som vi vill ska prägla vårt samhälle. Vi måste ha tålamod med vår demokrati och låta den arbeta med detta.

Utrikesminister Carl Bildt twittrade redan igår kväll om det som hänt och stämplade det som ett terroristdåd – trots att åklagern formellt inte tog beslutet att utredningen gäller terrorbrott förrän idag på morgonen. Statsministern fick därför frågan om hur det gick ihop med uppmaningen att inte dra snabba slutsatser.

– Carl Bildt är en mycket närvarande utrikesminister. Men det är jag som här och nu kommenterar detta från regeringen synpunkt.

”Säpos miss måste utredas”

En annan fråga som dök upp var hur det kommer sig att Säpo missat att ha koll på den man som sprängde sig själv på Bryggargatan.

– Jag konstaterar att polisen kommenterade detta på presskonferensen tidigare idag. Det är naturligtvis en fråga som måste ingå i den fortsatta utredningen, säger Fredrik Reinfeldt.

Har du varit i kontakt med utländska kollegor?

– Nej, men det kan inte uteslutas att detta kommer att ske under dagen, säger Fredrik Reinfeldt.

______________________________________

Avslutar dagens bloggande med en skön text från gårdagens final i "Så mycket bättre"

Eldkvarn / Alice
Hon levde vid järnvägen
där hennes pappa hade jobb
Hon hade blå jeans och läderjacka
och en halmhatt med fjäder längs upp
Jag mötte henne där
varje dag efter skolan
i en övergiven godsvagn
på en igenvuxet spår
Ibland satt vi på banvallen
och drömde oss bort
medan vinden fångade vårt hår

Som sidor ur en bok
skildes vi åt
Var och en gick sin väg
allting var ett lån
Hennes pappa är på andra sidan järnvägsbron
i en grav under en sten på kyrkogår'n
Jag sitter under kastanjen vid den gamla kanalen
Allt det här är minnen nu
husen och gatorna i staden
Och det är konstigt
att jag aldrig sett på det här sättet förut
så jag fortsätter väl ett tag till
innan eller utanför lagen

Alice, himlen kan vänta
det finns en väg och en plats i solen
för varje männ'ska
Alice, himlen kan vänta
ta på dig läderjackan
det är lång väg och du går ensam

Dina tårar nerför kinden
när du lägger makeup
är som ett regn i september,
och bara fel saker blir sagt
Ja, det är svårt när inget händer
ännu svårare att bli äldre
Jag har försökt att lära mig
med inte ens jag kan allt
Gå med mig över fälten
följ mig ner till havet
Är det nåt jag vill visa dig
är det den här vägen
När tiden hinner upp oss
får vi annat att tänka på
och både du och jag vet vem som
är mest angelägen

Alice, himlen kan vänta
det finns en väg och en plats i solen
för varje männ'ska
Alice, himlen kan vänta
ta på dig läderjackan
det är lång väg och du går ensam

Åren kommer tillbaka
jag minns S:t persgatan
Jag minns en liten pojke
som jämt satt i fönstret och gapa
på motorcykel gängen utanför Rialto
på väg till världen ände
det fanns ingen väg tillbaks
Med svarta läderjackor
och håret som Elvis Presley
dom slängde oss upp i luften
så pistolerna föll ur hölstren
När gatlycktorna tändes
var alla utanför Rialto
och jag var en liten pojke
tre trappor upp i fönstret

Och snön föll, och snön föll, och snön föll, och snön föll.

Snöfall och plogbilar en vinternatt
ambulanser och spårvagnar som körde ikapp
Jag såg Luciatåg med tomtar och troll
Zamora och Bajdoff och en jättefotboll

Och snön föll, och snön föll, och snön föll, och snön föll.

Jag såg 1:a majtåg med vajande fanor
hästar och poliser som satt i sadeln
Studentkorteger bar framtidens hopp
Elefanter och clowner från Cirkus Scott
Miss Norrköping vinka' och jag vinka' tillbaks
se'n kom Floyd Patterson
på ett lastbilsflak

Jag lärde mig att arbeta
jag växte upp till man
Goda år och hårda år
avlöste varann'
Nu går jag under skyarna
på ladugårdsbacken
Alice jag ser dig än i blå jeans
och halmhatten i nacken
Må dörrarna bakom mig
alltid hållas öppna
och jag bär din läderjacka
tätt omkring mitt hjärta

Alice, himlen kan vänta
det finns en väg och en plats i solen
för varje männ'ska
Alice, himlen kan vänta
ta på dig läderjackan
det är lång väg och du går ensam


Vacker med Tomas Di Leva och Plura tillsammans

1 kommentar: