söndag 14 november 2010

Promenad Nybroviken, Vasamuséet, Djurgården mm

Inte riktigt kanonväder för långpromenad och fotografering men helt okey. Vi kom tyvärr iväg lite senare än tänkt men vissa dagar följer inte alltid manuskriptet av någon anledning.
Vi tog T-banan från Rissne centrum till Kungsträdgården och det här är en bild direkt utanför stationen. T-bane stationen Kungsträdgården är bara den värd ett besök längst nere i djupet med alla skulpturer och målningar som finns att beskåda där många meter under jorden och ljuset.

Lite utsmyckning i parker och på torg!


Utanför Kungliga Dramatiska Teatern är det vackert!

Strandgatan bjuder på vacker arkitektur och härlig utsikt över Nybroviken.

Här lite färgglada bollar på andra sidan Djurgårdsbron ner mot Junibacken.

Djurgårdsbron är så vacker med sina 4 väktare på varje brofäste.

Heimdal som blåser i Gjallarhornet

Freja med en falk i ena handen

Tor med hammaren Mjölner över axeln

Passerade Junibacken och jag LOVAR att det var FULLT med barnvagnar utanför!




Vi bestämde oss för att besöka Vasamuséet då det var massor av år sen Ari var där och jag har aldrig varit inne.






































Vi passerade sen på väg tillbaka mot stan även Cirkus där det var kö in till föreställningen.

Carl Michael sitter på sin plats och spelar lite för alla som passerar



På väg mot Stureplan så är det full fart med julfirandet. Kollade lite för mycket på dom o allt annat så jag missade Lena Philipsson som vi mötte men såg henne trots allt bakifrån.
Vi intog GOD mat på Belgobaren mitt emot T-centralen. Rekommenderas varmt MEN beställ bord om ni går dit en helg.

Tog sen T-banan ut till Råsunda då vi hade bokat biljetter till Cornelis filmen. Se den om ni gillar hans musik och vill se lite om hans bakgrund och liv.

Vill man gå på bio och få en känsla av film och stämning så kan man lika gärna åka till Råsunda Filmstaden och kolla på bio. Gammal anrik biograf och har man tur så träffar man på entusiaster som jobbar där och kan sin historia om det mesta som rör filmens värld.

Vi fick även en undervisning om AGA:s historia som jag INTE visste ngt om trots att det än så länge är min arbetsplats!
Fick telenummer och namn på en person som kan berätta en spännande historia om AGA.

Avslutar som sammanfattning av en fin lördag med texten från en av Cornelis låtar som man fick lära sig i skolan.

BALLADEN OM DEN KAXIGA MYRAN


Jag uppstämma vill min lyra,
fast det blott är en gitarr,
och berätta om en myra
som gick ut att leta barr.
Han gick ut i morgondiset
sen han druckit sin choklad,
och försvann i lingonriset
både mätt och nöjd och glad,
både mätt och nöjd och glad.

Det var långan väg att vandra,
det var långt till närmsta tall.
Han kom bort ifrån dom andra,
men var glad i alla fall.
Femti meter ifrån stacken,
just när solnedgången kom,
hitta han ett barr på backen
som han tyckte mycket om,
som han tyckte mycket om.

För att lyfta fick han stånka,
han fick spänna varje lem.
Men så började han kånka
på det fina barret hem.
När han gått i fyra timmar
kom han till en ölbutelj.
Han såg allting som i dimma,
börstet hävdes som en bälj,
bröstet hävdes som en bälj.

Den låg kvar sen förra lördan.
"Jag ska släcka törsten min",
tänkte han, och lade bördan
utanför och klättra in.
Han drack upp den sista droppen
som fanns kvar i den butelj.
Sedan slog han sig för kroppen
och skrek ut "Jag är en älg!",
och skrek ut "Jag är en älg!".

"Ej ett barr jag drar till tjället,
nej nu ska jag ta mig fan,
lämna skogen och istället
vända upp och ner på stan!"
Men han kom aldrig till staden,
något spärrade hans stig.
En koloss där låg bland bladen,
och vår myra hejdar sig,
och vår myra hejdar sig.

Den var hiskelig att skåda,
den var stor och den var grå.
Och vår myra skrek "Anåda
om du hindrar mig att gå!"
Han for ilsken på kolossen
som låg utsträckt i hans väg,
men vår myra kom ej loss sen,
han satt fast som i en deg,
han satt fast som i en deg.

Sorgligt slutar denna sången,
myran stretade och drog.
Men kolossen höll 'en fången
tills han svalt ihjäl och dog.
Undvik alkoholets yra,
du blir stursk, men kroppen loj.
Och om du är född till myra
brottas aldrig med ett Toy,
brottas aldrig med ett Toy.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag ni haft och så roligt att jag fick följa med. Det var länge sedan jag besökt Wasa-Museumet, det verkar ha blivit ordentligt uppdaterat. Kul. Det finns så mycket vackert i Stockholm.
    Kram från mej!

    SvaraRadera
  2. Godmorgon vännen.
    Det var en riktig upplevelse för mig också att få gå till Vasamuséet eftersom jag aldrig varit där förr.
    Nu vill jag LÄRA mig stan och hitta till olika underbara platser så det blir nya äventyr så fort det går.

    Kommer under kvällen om jag hinner en sammanfattning om söndagen som tillbringades på Söder. Mosebacke och andra underbara platser.

    Jag har skrivit upp fler ställen jag vill besöka men man hinner ju inte med på kvällarna för det är för mörkt så det är ju helgerna som gäller.
    Ha det gott vännen!
    Kram

    SvaraRadera