lördag 21 augusti 2010

En svampdag i skogen utan svamp

Nu ska vi ut på rövarstråt, ja, vi ska ut och röva,
men bara sånt vi kommer åt och sånt vi kan behöva.
Nu är det mörkt kring stad och land,
nu drar vi iväg med vår säck och vår spann,
men annars så tar vi så lite vi kan,
både Ella, mamma, pappa och Timothy

"Har du sett herr Kantarell, bor i enebacken?
Han kom dit i förrgår kväll med sin hatt på nacken
Den är gul och den är grann, passar just en sådan man
passar åt herr Kantarell bort i enebacken."

Eftersom det inte blev någon 20 mila cykeltur för min del så drog vi ut till skogen och försökte hitta de gyllene gula svamparna. Lite svårare att gå med småbarn och det blir gärna för långt men Ella trampade glatt på. Tyvärr hittade vi inga mängder. Antingen fanns det inga eller så har folk redan plockat. Skönt var det i alla fall. Ella fick en egen korg att plocka i.
Visar i alla fall på bild hur en kantarell ser ut.

Tur att mormor hade tjockpannkaka med sig så man orkade traska tillbaka till bilen sen!

Pannkakstårtan Sven Nordqvist

Den hisnande berättelsen om när Pettson ska baka pannkakstårta till katten Findus. Men innan Pettson kan börja baka, måste cykeldäcket lagas, nyckeln hittas, stegen hämtas och Anderssons tjur luras bort med hjälp av en trattgrammofon. Först då kan Pettson cykla till handelsboden och köpa mjölet som behövs till baket.
Den här sagan är helt sjukt bra!

Mamma o Timothy var också med i skogen och lekte rövare!Nu är vi tillbaka vid bilen igen och vi får avslöja vart vi var.


Avslutar den här dagen med en härlig sensommar bild av vackra blommor!
Njut av helgen vänner, det ska vi göra.

Cykla det får jag göra en annan gång. Cykeln lär nog inte försvinna. Tumba har några randonneur turer kvar som jag skulle vilja testa och gärna fotografera eftersom de ska vara otroligt vackra.

2 kommentarer:

  1. Vad trevligt, roligt du skriver. tror säkert ni hade en mysig dag i skogen, men hade varit kul att cyklat med dig. Jag tror med jag kör Tumbas brevetlopp - dom går ju nära Kolmården där vi brukar cykla fr Katrienholm. Så söta barnbarn du har! Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Marie.
    Självklart tycker jag du ska hänga med oss på Tumbas Brevet lopp som är kvar. Vi har sagt att vi ska köra dom för de ska tydligen vara så otroligt vackra i natur.
    Jag vill gärna ta lite bilder då också under loppet =)

    Då får man snart se bilder på ditt nytillskott i familjen också??
    De ger lite styrka när man känner sig nere som idag när jag inte fick möjlighet att cykla.. Då fick jag en fin dag med 2 av 3 barnbarn istället.

    Nu ska det bli sova av och fasen om det är fest inatt också!
    Kram tjejen!

    SvaraRadera