måndag 5 april 2010

4 april cykeltur 8.8 mil

Söndagens cykeltur trodde vi skulle bli lika skön som lördagens men det var lite kallare, inte för kallt, men några graders skillnad var det i alla fall. Blåste skapligt så det kändes i motvinden. Skulle ständigt behöva en massör för en punkt i nacken / axeln men allt går bara man biter ihop. Återigen så trodde jag att jag visste var mina sittmuskler fanns innan men nu fick jag besked. De kändes av ganska rejält men man hittar ny stälning och till slut är man i alla fall bortdomnad.

Vi påbörjade turen mot Nerikes Kil och vek av mot Garphyttan. Stannade en kortis utanför Frösvidal där det blev lite vätskepaus.
Vi fortsatte sen mot Garphyttan där det blev inköp av banan på Konsum och årets första punktering konstaterades.
Tog sen av mot höger och sen vänster så vi kom bakvägen ner till Vintrosa där vi sen fortsatte vi över motorvägen mot Fjugesta. Oj oj vad det blåste här men det var bara att trampa på.

Äntligen skulle jag få göra något jag tyvärr, generad, aldrig gjort förut. Besöka Riseberga kloster ruin. Har bott i Örebro typ 22 år och aldrig varit dit! PINSAMT! Men nu passade vi på att ta vätskepaus igen och se oss runt omkring.

Våren är verkligen här när snödropparna visar sin prakt. Underbart!

Tur man inte gick i kloster!


En del av själva byggnaden som finns kvar.







Visst är det vackert, rofyllt och glädjespridande?


Hela muren var täckt av dessa blomster. Någon som vet vad det är?

O här fann jag en cykelkamrat som satt mitt i alla blomster på ett kvinnligt kloster. Glad var han ändå.
Vi fortsatte sen vår tur förbi Åbytorp och till Kumla. Jösses vilka backar det var när man var trött och i motvind! Men bra träning! Mötte massor av cyklister och det gick så lätt för dom... Tacka för det. Vi hade vinden mot oss och dom den med sig. Drömde om fikat på Sveas Bageri men ack, det vars tängt. Blev en fika på Statoil istället. Väl hemma så visade mätaren på 8.8 mil ca 4 timmar.
Väl värda det så blev det en god sommarsallad, lax och pressad potatis till mat. Gott gott !
Hoppas vi ses på vägarna snart!

1 kommentar: