måndag 7 september 2009

Torsdag 3 september - Åland

Torsdag morgon och vädret såg otroligt lovande ut med sol och inga orkanvindar. Perfekt för en kortare cykeltur.

En morgonbild ner mot sjön innan vi packade cykelväskor och for in till Mariehamn och färjeläget för att fortsätta ut mot fiskehamnen.

Vi hittade en promenadväg, märk promenad kanske inte lämplig för cykel men det går alltid att ta sig fram via fötterna om inte annat. Som vanligt får kameran jobba flitigt.

Ja något säger jag väl på den här bilden. Antagligen att jamen du, ta inte så många bilder på mig....

Visst är min Bianchi läcker? Johans cykelväska bakpå gjorde susen.... Fick plats med kamera och jacka och lite av varje.

Ahhhh jag hade inte tappat bort mitt sällskap. Det fanns någon där bakom tallbarren....

Trots att man inte tror att det kan växa något bland alla klippor så finns det några riktiga överlevare.

En hel del sittplatser finns det att nå efter promenad vägar här på Åland. Många höga poäng för det till Mariehamns kommun eller vad det nu heter där.. Funderar lite på den här bilden. Undrar just om Ari också fotograferar...??
Vore inte förvånad =)

Ännu en överlevande blomma bland alla stenar

En liten bild mot fiskehamnen dit vi snart ska styra kosan

Fåglarna lämnar också sina spår bland stenarna

Vi har funderat lite på varför det alltid finns ett dött träd kvar på alla platser och hur kan det stå kvar? Lite längre fram i bloggandet fick vi ett svar. När ni kommer till lördagens blogg så finns det ett svar.

Det finns levande växter kvar i vattnet också. Ganska mycket alger.

Här kommer Silja Lines största fartyg ångandes in till Mariehamns hamn. Måste nog säga att det är ganska maffigt när det sveper förbi. Lika stort som ett bostadsområde egentligen.

Mäktigt att en sån skapelse kan flyta överhuvudtaget. Säger jag som INTE är imponerad av båtar och helst av allt låter bli att sätta min fot på dessa flytande vidunder....

Vi har tagit oss fram med våra cyklar till fiskehamnen och här kommer nu nästa flytetyg. Läckert lackad med massor av djur.

Sjön suger sägs det så varför inte passa på att ta en fika på ett mysigt hemtrevligt café ?

Cheese cake för min del och en kladdkaka till Ari

Vi ska cykla vidare hem men först handla lite efter vägen. Passerar då en gammal kyrkogård där denna minnes sten finns.

Här står vi egentligen mitt under rondellen som leder ut ur Mariehamn men vi är nog under den.Egentligen ska vi mot Lumparland men eftersom vi ska handla först så viker vi av här. Ari ser så nöjd ut och längtar säkert redan efter maten och bastun.

Kunde inte lämna den här skylten ifred heller. Bättringsvägen, ja där har jag bott men det ligger i Lindesberg.

Här stannade vi och handlade. Vi har att välja på SPAR eller Kantarellen.

Ahhhhhhh nu vet jag vad hjärtat såg framför sig. Lite bubbel innan mat och bastu. Lite sött men otroligt gott. Det hade kommit till båten på måndagen så det var helt nytt för Tax Free också. Vacker flaska var det i alla fall och gott innehåll.

Man tackar och bugar för detta

Visst är det en vacker text som följer med flaskan. Riktigt romantiskt.

Här följer nu några härliga bilder på fjärilar och på en gräshoppa. Bara njut och tänk på hur vacker sommar vi ändå har.






Måste avsluta denna bildkavalkad med detta härliga porslinspar som jag hittade under bordet vid lillstugan. Kändes på något vis som om man hade hamnat i filmen Skönheten och Odjuret.
Nu ska vi nog basta och äta efter det här så nu blir det stopp. Längre får ni inte hänga med på resan för idag.
Fredagen kommer med fler bilder och äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar