söndag 20 september 2009

Lördag 19 september Stockholm

Oj vad jag var glad i morse när jag vaknade och vädret var strålande men framför allt för att jag hade 2 dagar att göra ngt kul med tillsammans med mitt hjärta.
Jag hade glömt mina joggingskor hemma!!! Hur kan man glömma dom när man har bestämt att försöka ha en utehelg i Sthlm med promenader / jogging och ev cykel?
Ja ja, man kan inte komma ihåg allt när man ska leva som en tattare mellan 2 olika ställen.

Vi åkte till Ursviks fritidsområde utanför Hallonbergen och påbörjade vår promenad. Vi skulle ge oss på 10 km slingan. Vad jag hade på fötterna? Jo jag tog mina sandaler är van att gå långt i dom och det var väl bättre än pumps eller cykelskor i alla fall!!!
Vilka underbara spår. Hit vill jag ofta och gärna återkomma.... MED joggingskor och allra helst med skidor om det blir snö.

Man ska inte tro att allt är flackt i Stockholm. Det finns faktiskt lite backar på spåret. Vi trodde inte det skulle vara så många som befann sig runt omkring på 10 km slingan men den var smart uppbyggd tyckte jag. 15 km slingan gick som en ringlande orm fram och tillbaka kring 10 km. Så man blev inte ensam hela tiden och även 5 km spåret ringlade sig runt.
Vi kom fram till en sambandscentral på andra sidan bron där det såg ut att finnas en motions slinga till.
ÖverJärva gård kanske man skulle besöka och utforska vid tillfälle?

Här är bron över tunnelbanan och på andra sidan ligger ÖverJärva Gård. Glömde säga att även cykel leder som knyter an med Järva Fältet korsade spåren ibland. Så med andra ord kan man knyta ihop allt hur man vill.

Det fanns en hel del historiskt man kunde läsa sig till efter vägen.

http://www.sundbyberg.se/kommunalservice/miljoochhalsa/natursjoarvattendrag/igelbackensnaturreservat.4.3bead51063528fe6480002583.html

http://www.sundbyberg.se/omsundbyberg/parkerochgronomraden/igelbackensnaturreservat.4.4e762d5c11a7defd6ff8000318530.html

Hittade även dessa gulliga djur innaför stängsel.

Visst är de vackra?

Väl framme 2 timmar senare så finns det ett riktigt tränings center om man vill för unga och gamla. Även denna underbara fika plats om man vill.
Vi blev lite sugna efter promenaden så vi åkte till Solna o fikade på Råsundavägen.

Så här god äppelkaka tog jag. Mums mums..... Ari tog en biskvie o den var slut innan jag ens hade hunnit komma ut till bordet. Det var jättegott.
Tog en titt ner mot mina fötter och vet ni vad? Skorna hade gått av på mitten!!!!!! Jaha, vad skulle jag göra nu?? Barkarby nästa!!!

Det här blev fynden på Barkarby. Fynd o fynd kan ju diskuteras.... Men i alla fall något att sätta på fötterna.

Hem och sen blev det en liten dusch för att ta oss in till den stora staden i city. Vi skulle på bio.
En bild från en av stationerna efter banan.
Vi åt på vårt favoritställe Barbeque intill Hötorget. Ari hamburgare och jag pasta.

Hötorget runt klockan 18 en lördag. Ser inte så inbjudande vackert ut direkt men det påbörjades med städning omgående.

Del 2 av Stig Larssons böcker. Flickan som lekte med elden.

Filmen var helt klart sevärd. Lika bra som ettan. Nu vill man bara att nummer 3 ska komma.
Det här blev en helt underbar lördag. Tack för att jag får dela en sån dag med dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar