torsdag 10 september 2009

Lördag 5 september - Åland

Sista dagen, eller rättare sagt sista hela dagen på denna underbara plats för den här gången. Återigen lite morgonbilder innan vi ska ge oss av på dagens äventyr. FInt väder ska det i alla fall bli och hör och häpna, det blåser inte mycket.. En riktigt fin dag hoppas vi på.

Först lite stenar som vanligt från morgon badet. Det går inte att se sig mätt på dessa färger. Lugnet som finns bakom allt detta går inte att få på hemmaplan på samma sätt tyvärr.

Ni får helt enkelt stå ut med dessa stenar eller bläddra förbi om ni inte orkar längre.

Bild upp mot Bastu huset från bryggan

Båten sista sommardagen



Jag lovar! Här är SOMMARENS sista stenbilder, har absolut INTE sagt att det är årets sista stenbilder. Kan ju hända att det blir fler. Det man inte vet behöver man heller inte må dåligt av.

Vi skulle idag dra oss upp till Geta området och hittade upp till en utsiktsplats. Här fanns det ett gäng helt otroliga stora cyklar. Tur vi tog bilen och inte våra små taniga cyklar, dom hade känt sig ganska mindervärdiga här.....
En Guldvinge bredvid min Bianchi hade bara sett fånigt ut!

Här har vi hittat ett café som vi tänkte besöka. Kaffe suget drog i tarmen för Ari.

Måste nog säga att det finns många vackra broar även här på Åland. Man får passera en hel del för att komma vidare.

Bild tagen från bron

Man kan ju undra vad det här ska bli eller var det fanns!!

På det här röset fanns den skylten

Vi tog beslut att vi skulle gå barnens stig som antagligen inte var lika lång som den vuxna naturstigen. Kunde ju bli spännande även det här.

Jaha var den här personen där också... Vilken tur, annars hade det inte blivit någon som hade skrivit i den här bloggen.

Nu börjar Trollstigen. Ni får själva läsa lite på sagan som berättas efter vägen och se bilderna som talar sitt eget språk.



Inte alla som vågar sätta sig på en gammal drake


Man får lära sig lite naturvett under vandringen också!



Tittut, vad hittade jag bakom en liten en?












Mitt starka hjärta var på plats och lyfte upp denna sten så jag kunde passera. Tack för det!

Naturen hittar sina egna vägar för att växa vidare. Vi människor kanske också ska ta efter och söka oss mer till friheten och ljuset istället för att gräva ner oss i allt som är bittert och trist.



Nog för att du är stark men jag är tveksam att du orkar dra upp ett helt träd! Sorry......


Som sagt var så undrar man hur det går att växa runt sig själv....

Vi har nu kommit till slutet av den här Trollstigen och hittar ett gammalt gammalt hus.

Romantiskt

Gulligt

Vänskapligt

Här skulle jag kunna tänka mig att stanna ett tag. Har man sån här utsikt så ska man nog inte klaga.

En vacker gammal kyrka fanns i byn. Här ska jag vid annat tillfälle ta och vandra medeltids stigen som fanns runt kyrkan. Men man kan inte hinna allt man vill på kort tid.

Vackra grindar in till kyrkan

Vi hittade in till Vingården och jösses så mycket äppel lundar det fanns efter vägen.

Vi hittade en ingång så vi tog och traskade in. Därinne satt det ett helt gäng och hade vinprovning men vi fick vara där inne och titta runt lite i alla fall. Helt underbart och mysigt. Hit ska vi nog cykla nästa sommar och ta en vinprovning själva.



Min underbara Ari provade 2 sorter. Jag bar ju bilnycklarna......

Medan han provade lite vin så gick jag ut och fotograferade när jag hade tagit lite bilder inne.




Kunde inte annat än skratta högt för mig själv när jag skulle ta kort på bussen för att se var sällskapet inomhus kom ifrån. Här åker man ut till en gömd plats på Åland och stöter på grannkommunens hemmabuss. Bussen kom alltså från Pålsboda... Ja ja ja man får inte komma hemifrån någonstans.

Här ska det handlas

Ska bli kul att få smaka någon gång i vinter och tänka tillbaka på dessa underbara dagar.


Ja äpplen i all ära men vi passerade även ett stort stort område där det odlades även lök.

Vi drog oss senare ut mot Lumparland mot ett naturreservat

Även här riktigt vackert vid havets rand. Flera stora färjor passerade här.

En glad vän



Man kan ju undra vad det är jag håller på och fotograferar

Det var det här hålet jag hade hittat

Vi är här högt upp i ett fågeltorn

Vi visste att det fanns djur för vi hade sett massor av spillning från får, men oj vad dom hade gömt sig.
Kvällen bjöd på en god välbehövlig måltid och en bastu stund. Sen blev det packning så vi skulle kunna vara klara i morgon.
Nattis nattis!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar