lördag 19 april 2014

Cykeldag 15 Valdemossa och Sóllerpasset 158 km

14 april


Dags för nästa favorit tur på Mallorca. Man kan inte låta bli att åka upp till Valdemosa och ner till Söller via Deija. Det bara är ett måste. En lång tur och massor av klättring i backe blir det men man får se massor av vacker natur.
Vi gjorde lite annorlunda den här gången med att inte stanna i Santa Maria och fika utan åkte ända ner till korsningen efter Palmanyola för att spara lite tid. Inget folk där och sen hade vi ju fikat och fått lite energi precis innan vi ska börja klättra också. Billigare dessutom.



 Bilderna är efter ca 70 km.

 Nu har vi kommit upp till Valdemosa och där ville jag stanna för att kunna gå in i byn och se hur det ser ut och inte bara susa förbi. Ca 7-8 km klättring hit upp men värt varenda andetag.






  
Hittade en kanonfin lummig grön trädgård bakom alla hus. 





Här blev det desto dyrare fika. Espresson var mer än dubbelt så dyr här. 




Nu har vi Deija bakom oss och har avverkat ca 20 km från Valdemosa där nästan hela sträckan går utför. 





Vi gjorde valet att INTE åka ner till Port De Sóller den här gången. Att INTE ta Puig Major. Att INTE äta förrän i Bonyola.
Tyvärr blev det en massa felaktiga INTE val för min del. Framför allt att INTE äta. 

Jag tappade räkningen direkt men jag tror det är runt 34 serpor innan man är uppe. Efter 4-5 stycken var jag yr i skallen och mådde illa samt hade en fruktansvärd värk i nacken men hade jag stannat hade jag aldrig kommit igång igen. Bit ihop och trampa dig upp! Har kört den här för många år sedan och den är egentligen inte jobbig men den känns efter att redan ha trampat uppför en del backar och efter så lång sträcka. 
Om man dessutom börjar frysa mitt i backen i 20 graders värme så har man klara bevis för vätskeförlust och en total energidipp.
Bra lärdom men inte trevligt.

Nöjd att vara uppe! 

Trött, hungrig, mår illa, har värk med andra ord allmänt grinig just här. 


När vi hade suttit på plats på toppen så kom efter en stund paret Permatz, Sören och Pernilla uppför backen också. Vi tog sällskap tillbaka hem mot Alcudia. Här stannade vi för en fika i Bonyola. 


Väl hemma efter mat och dryck satt det fint med en laktosfri glass. Den här resan tog hårt på nacken och kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar