måndag 17 oktober 2011

En tur på Grimsta fritidsområde - Naturreservat

Om man inte riktigt är på hugget och känner att dagen inte kommer att bli bra så kanske man lika gärna kan stanna hemma och försöka hitta tillbaka till sig själv. Det gjorde jag idag då helgen har haft fullmåne och jag har sovit riktigt riktigt illa. Vaknade runt 8 och tog beslutet att stanna hemma och vila ordentligt.
Vila för mig är samtidigt att få gå ut i naturen och få energi tillbaka till kroppen. SÄrskilt om man hittar en fin plats att ströva på.
Jag tog bilen ut till Grimsta som jag ville utforska lite till innan snön kommer och det är dags för att testa skidspåren här. Ställde bilen jämns med Råcksta träsket och gick ut på stigen som leder runt. Kommer säkerligen att bli en riklig vinter om man kollar på alla bär som finns som nypon och rönnbär.

Hösten är vacker i alla färger som finns. Det gäller bara att hitta den rätta stämningen och framförallt att ha rätt kläder på sig så man slipper frysa.



Visst är naturen vacker?


Kvarnen nere vid Kananbadet.

Kanan badet. Mötte en herre här som tyckte att novembervädret redan hade börjat då det var fuktigt och grått och solen höll sig borta!

Fick tips av mannen med novembervädret att fortsätta bort mot Maltesholmsbadet och sen vika av mot höger för att komma tillbaka mot Råckstaträsket.
Träffade efter vägen en tjej, Lena då jag frågade efter vägen eftersom jag blev lite osäker på om jag gått rätt och vi hade en trevlig pratstund. Hon skulle skicka över lite tips och råd om besöksplatser vilket uppskattas! Hoppas hoppas hoppas......

Kom fram till Maltesholmsbadet och nu har jag då hittat 2 nya badplatser till nästa sommar.




Även människan kan hjälpa naturen med det vackra!

Fortsatte sen runt skogen och nu hittade jag dessutom markeringarna som jag inte hittade förra gången jag var här. Otroligt härliga spår! Nu tillbaka vid träsket men tog då andra vägen runt.




Slutdelen runt Råcksta träsket går bredvid kyrkogården. Det här blev en energi kick och jag kände mig piggare när jag kom hem.
Det blev stuvad potatis, isterband, rödbetor och tomater som belöning efter duschen. Hoppas ni alla får en trevlig kväll och vecka!

Dagens positiva ord!


2 kommentarer:

  1. Hej!

    Per Ö och jag tittar in till dig och hälsar så gott! Hoppas att du har det bra.

    Maggan på ESAB

    SvaraRadera
  2. HEJ Jag försöker att hinna med o ta vara på naturens alla fina färger och det som hör livet till. Jag mailar dig lite info om vad som händer och sker...
    Hälsa alla!
    Kram

    SvaraRadera