söndag 30 januari 2011

En dag på Skeppsholmen 29 jan

Johan var uppe i storstan och hälsade på och fredagen gick till restaurangbesök på Texas Longhorn i Sundbyberg. Mycket god mat och mycket var det av allt.
Lördagen hade Johan och jag bokat för att besöka Terakottarmén utställningen på Östasiatiska muséet men oj oj oj vilka köer! Kanske inte så konstigt men bra typiskt för oss att försöka gå dit just den dagen då de firar Kinesiska nyåret!
Vi tog beslut att låta det bli vid annat tillfälle och tog en promenad runt Skeppsholmen istället.
Det blev en riktigt fin upplevelse och härlig lördags promenad i solsken men kall blåst.

Skeppsholmen har varit en knutpunkt för militärt område. De militära funktionerna fanns kvar till 1968. Därefter uppläts de gamla byggnaderna för museer, skolor och kulturinstitutioner.



Bra utsikt över till Slussen


Gröna Lund ligger ganska öde men vackert vid havskanten

Otroligt vackra byggnader som militären har fått ha i sin ägo.







Oj den här båten finns nog inte mer......
Stackars ägare han/hon blir nog inte glad.

Utanför Moderna Muséet fanns det verkligen konst!







Så här var köbildningen för att komma in på Terrakottautställningen fortfarande när vi återvände efter vår vandring runt Skeppsholmen.

Skeppsholmsbron
Tack Johan för en fin och härlig dag på stan. Kvällen avslutades på Barbeque Steakhouse på Kungsgatan 54.

Avslutar passande med Cornelis låt " Jag hade en gång en båt "

Jag hade en gång en båt
Med segel och ruff och köl
Men det var för länge sen, så länge sen
Svara mig du
Var är den nu?
Jag bara undrar... Var är den nu?

Jag hade en gång en dröm
Jag trodde att den var sann
Så väcktes jag ur min sömn och drömmen försvann
Svara mig du
Var är den nu?
Jag bara undrar... Var är den nu?

Det fanns en gång en soldat
Han kysste sin mor farväl
Han sa till sin flicka; du, jag kommer igen
Svara mig du
Var är han nu?
Jag bara undrar... Var är han nu?

Det fanns en gång en stad
I parken där lekte barn
Så släppte man ner en bomb och staden försvann
Svara mig du
Var är den nu?
Jag bara undrar... Var är den nu?

Jag hade en gång en båt
Jag drömde en dröm en gång
Men det var för länge sen, så länge sen
Svara mig du
Var är dom nu?
Jag bara undrar... Var är dom nu?
Jag bara undrar... Var är dom nu?
Jag bara undrar... Var är dom nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar