söndag 16 januari 2011

15 jan promenad på söder till Cornelisparken

Sofia kyrkan på söder lockar fram solskenet och massor av folk i parken runt om. Pulkaåkning nedför backarna och lite fika. En stor hundgård fanns även det strax nedanför. Friluftsliv runt kyrkan på söder var en riktig blandning, härlig sådan.

Se själva friheten och den stora parken som bara inbjuder till lek.

Här ser man tom Globen skymta mellan träden


Helt plötslit så stod vi i Vitabergsparken. Det var inte planeringen eller målet men desto trevligare att även hitta hit. Det fanns ju med under min lista på: Platser att besöka framöver. Jag är ju så pass gammal så jag minns TV program med trubaduren Carl Anton från Vita Bergen.


Helt otroligt men mitt i Stockholm så finns det en slalombacke. Hammarbybacken skymtar i bakgrunden och det var full fart där vad vi kunde se.

Vi fortsatte vår promenad ner mot Katarinakyrkan för målet med dagens promenad var att hitta till Cornelisparken och ev hans grav.

Det fanns fler gravar här som har satt sina spår i svenska folkets minnen och historia.


Katarina kyrkan, vacker på sin lilla höjd.

Strax bredvid finner vi sen gamla hus som ligger ovanför stadsgårdskajen. Precis bredvid här är Cornelisparken. I slutet av denna gata nära Mosebacke.



Trubaduren Cornelis Vreeswijk i Cornelisparken

Många kändisar har fått trappor döpta efter sig. Här författaren Albert Engström.

Stadsgårdskajen utan stora båtar

Promenaden fortsatte sen genom Gamla Stan till T-Centralen för hemfärd. Här är en av de smalaste passagerna i Gamla Stan.


Väl uppe så möts man av denna staty.

Det blev en fin och skön kväll med god mat och ett glas vitt. Bastu och värme och sen filmtajm i soffan. Kan man ha en bättre lördag med familjen? Tack hjärtat för en fin och underbar dag och härligt sällskap!

2 kommentarer:

  1. God morgon! Härligt blogginlägg om din lördagspromenad. Det finns mycket vackert och intressant att se i kungliga Hufvudstaden.
    kram

    SvaraRadera
  2. Godmorgon tjejen.
    Ge mig mera tips som jag missat. Jag är glad för alla uppslag som jag kan få då jag själv inte hittar överallt.
    Suger i mig allt jag ser och hör överallt och memorerar så jag vet vart jag ska ta vägen.
    Kram vännen och ha en underbar dag!

    SvaraRadera