söndag 12 maj 2013

Mallorca 16 april

Ännu en solig morgon och dagens planering var att vi tillsammans med Pia och Uffe skulle cykla till Santa Margalida och ta en fika och där skulle vi sen dela på oss för att fara olika vägar tillbaka. Ari och jag skulle enligt planeringen ta oss vidare upp i bergen och känna på lite klättring.

Pia färdig för start vid deras härliga fina underbara hotell Garden Lago.

Då är vi färdiga för  avfärd. Uffe och Pia, Ari och jag.

Vi tog lite fina småvägar efter att ha trampat ut från Can Picafort. När vi var inne på en av småvägarna kändes inte min cykel okey då framhjulet studsade lite. Vi stannade vid ett kalkbrott för att se vad problemet var. Under tiden så poserar Pia vid brottet.

Här står vi och filosoferar över ödet och allt trams som börjar hända med våra cyklar.

Hmmmmm kanske skulle ha kollat av hur mina däck såg ut och i vilken kondition de var innan vi reste. Totalt slut var de och det började bli bulor på däcket. Inte bra alls. Omförhandling med hur vi skulle gå vidare.

Santa Margalida låg i alla fall närmast så det fick bli en fika där. Uffe och Pia stannade kvar och gick lite på marknaden som var där och tog sig sen själva tillbaka och Ari och jag fortsatte mot Inca för att köpa nya däck.

Vi ser Inca framför oss och har ca 1 km kvar då däcket smäller. Jaha, bara att stanna och laga punkteringen innan vi är framme vid butiken. Vi vet att de stänger för siesta vid 13.30 tiden så vi vill hinna dit innan.

Man kan inte klaga på det vackra som finns runt oss var vi än stannar. Så trevligt.

Då var BH:n återigen i sin bästa form. Nu med nya Vittoria Corsa CX med en röd rand mitt på däcket. Riktigt fint ska det vara med röda detaljer.

Vi tog en runda från Inca till Serva och sen till Campanet och tänkte oss sen vidare till Polenca men vi missade en liten väg så vi kom tillbaka till Campanet och tog sen av mot Sa Pobla och körde den envisa vassvägen tillbaka till hotellet.
Tyvärr riktigt dålig asfalt mellan Campanet och Selva via Moscari. Annars härlig fin cykelväg med fina backar uppför och utför.

Vi tog middagen på terassen på hotellet med fin utsikt.

Gott med pasta och tomatsås efter en sån här dag och god sallad till och några bitar pizza.

Kvällspromenad senare på kvällen med Pia och Uffe som visade oss lite nya platser som dom hittat runt sitt hotell. Det fanns ett stort stall strax bredvid dom med säkert ett 20 tal hästar.

Lilla gubben går där bakom och äter lite och han har säkert pensionerats här då vi sett var Zorro har alla sina bostäder och faktiskt börjat tro på att vi passerat de djupa skogarna där Fantomen och Guran också håller till. En del i sällskapet har VÄLDIGT livlig fantasi! Inga namn....

Vackert på kvällskvisten från Garden Lago och den lilla sjön som finns där utanför.

Dagens runda blev 77 km i sol och värme. Det börjar gå bra nu med allt strul.