torsdag 9 februari 2012

Mat och Pub på Mariatorget

En efterlängtad träff med fina vännerna Ullis och Lena blev äntligen av. Den 3e februari blev det mat på Helenes Krog på Mariatorget där vi möttes alla. Ullis och jag hade letat oss dit efter att vi hade mötts på Sveavägen - Kungsgatan. Ari kom från sitt håll och Lena mötte vi på vägen då vi inte hittade hem till henne.
Här är förrätten som vi tog Ari och jag. Ja ja vi delade INTE på denna utan vi fick varsin sån här portion.


Vitlöksbröd med Mozzarella

Tjocka rostade skivor vitt lantbröd med rikligt av vitlöksmör och smält mozzarella. Serveras med skivad tomat.

Här är maten som Lena och jag provade på och blev mer än nöjda med.

Rödingfile
Lättrimmad halstrad röding. Serveras med löjromsdip, citron och en klassiskt potatiskaka smaksatt med örter. Toppad med handskalade räkor.

Ari tog
HK- Burgare
200 gr grillad biffburgare smaksatt med cayennepeppar och vitlök. Toppas med smält cheddarost, dressing, krispig bacon, tomat och rödlöksringar. Serveras med en ljuvlig bearnaisesås, längdskuren saltgurka, klyftpotatis och crème fraichedip.

Vi var ju inte klara när vi hade ätit men vi ville på ett lite lugnare ställe och valde då Black & Brown på hörnet bredvid.

Lördagen mötte vi upp Ullis på stan igen och tog en runda på Östermalms saluhall, och Hötorgshallen. Däremellan gick vi till Nils Cafe på Drottninggatan och tog en lättare lunch med bakad potatis.

Vi fikade sen på Kungsgatan innan vi lämnade Ullis vid T-centralen.
Tack alla inblandade för en supertrevlig helg!

På hemvägen gick vi förbi Janne på Norvelo och jag köpte ett par vinterbyxor som jag hade tänkt ha när jag åker skidor också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar