söndag 6 juni 2010

30 mila solotur på cykel 5juni

Klockan var halv sex då jag steg upp en lördag morgon o solen strålade fint utanför till fåglarnas kvitter. Underbar morgon! Grötfrukost o sen cykeltur ner till Börje för att hämta upp ett stämpelkort o en karta.
Armvärmare och knävärmare fick allt finnas på plats i början för lite kyligt var det allt. Norrut Glanshammarsvägen mot Fellingsbro där första stämplingen skulle vara. Väldigt lite bilar så det fick rulla på ordentligt nedför backarna mot Käglan. Inga bromsspår här inte!

En lite chockad kille tittade försiktigt på mig och frågade jaha, ska du köra själv? Jajamensan sa jag. De andra ligger ju 2 veckor före mig så jag får trampa på om jag ska komma ikapp dom =)
Han stämplade i kortet och önskade lycka till.
Trampade vidare på mot Lindesberg där jag inte kunde bestämma mig för om jag skulle åka si eller så men det blev alt 1.

Det finns en backe som jag skulle kunna hugga branten av om man kunde och jag tror de flesta långtradare tycker samma sak och det är Hällabacken utanför Fornaboda travbana. Jösses... Den kan ta musten ur vem som helst. Långtradarna pustar på och det är en liten lek vem av oss som ska upp först!!!??? Några andra bilister tutar hejvilt och hejar på för dom vet hur brant och tuff backen är. Väl uppe så får man härlig utsikt. Då är det värt all svett och alla svordomar (kanske). Nu åkte knävärmarna av.
Härliga utförslöpor och våra cykelturer på Mallis hade gjort mig lite tuff. Även här släppte jag på för jag ville spara mina stackars ben, armar o bromsar.

Stämplar sen in på Statoil i Kopparberg och skrämmer slag på stackars Pentii när han får veta vem jag är. Lånar toa och köper lite drickbart. Mätaren visar nu att det "bara" är 20 mil kvar. När jag sa så till Annika höll hon på att dö av skratt.

Visste att det skulle bli fina vägavsnitt nu att köra i 8 mil så det fick bli en hamburgare med pommes vid korvkiosken innan färden fick gå vidare mot Hällefors.
Nu blev det uppförsbackar och nedförsbackar hela tiden. Härliga krokiga vägar i skog och runt massor av sjöar. Prickade in mina tider riktigt bra när jag beräknade att då o då skulle jag vara framme där o där. Passerade Hällefors vid 14 tiden efter att ha sagt några fula ord till Sikforsbacken. 7 timmar de första 15 milen typ.

Fortsatte mot Filipstad och visste att även där fanns det fina uppförsbackar och massor av fina backar nedför. In på Statoil där det återigen fick bli stämpling o lite paus och mer dricka inköp. Åt även av det jag hade tagit med mig. Risifrutti, falukorv o banan.
18 mil gjorda. Det var nu det skulle kunna börja streta emot i motivationen och psyket. 13 ensamma mil till kvar! Trampa trampa trampa...... Men det gick fint fram till Storfors.
Storfors ner mot Gälleråsen blev en pina där jag fick hitta på många saker för att övertyga mig själv om att jag skulle fixa det här. Nu var det inte kul längre att inte få prata med någon eller se någon annan trampa osv osv...

Men det fanns ju en hel del även här som man kunde få titta på. Alkvettern´s gubbe står här och vinkar till en dam på andra sidan ner mot Kristinehamn fick jag veta häromdagen då Per berättade det på jobbet. Det fick bli en påse energidryck här för att få den där extra lilla kicken.
Lite coolt var det sen när jag kom ner till stora rondellen i Karlskoga att cykla rakt ut i den och leka bil =)

Vidare mot Degerfors.... Finns det tråkigare väg än mellan Storfors och Degerfors? Jag kommer nog aldrig mer att åka den. 6 mil kvar! In på OKQ8 och stämpla. Paus igen med energidryck och lite snack med personalen som var impade av cyklingen. Har bara fått heja rop efter vägen! Rapporterade in till Börje att han gärna fick skicka ut en hjälpryttare som kunde motivera o släpa mig in i mål för nu var hjärnan slut. På med armvärmarna för nu blev det kallt helt plötsligt och även reflexvästen fick åka på.

Trampa trampa trampa... Mot Svartå vacker väg. Vidare mot Fjugesta men här tror jag tiden stannade och milen gick baklänges. Kändes inte som om jag kom framåt. Strax utanför Fjugesta startade jag även upp MP3 spelaren så jag fick lite sällskap in mot målet. Nu bara drygt 2.5 mil kvar. Spelade o trampade mig genom massor av små byar. Helt plötsligt så är jag inne i bebyggelse och får tävla med en Volvo in till mässan. Det gick undan in för nu ville jag komma in innan 22.30 och det gick precis. Sluttid 14.29 Effektiv tid 12.22 sträcka 31.8 mil.

Nu avklarat både 20 o 30 mil som Randonneur. RIKTIGT NÖJD!
Lite fika i klubblokalen men sen ville jag bara hem. Tänderna hackade på mig på hemvägen så jag fick bita ihop för att inte skaka sönder o samman. Väl hemma så blev det dusch.
Sms rapporter från Ari o hans gäng som cyklade 60 mil från Tumba och kom sen till slut in vid 7 tiden på morgonen. 25 timmar typ tog deras lilla runda.


Bäst att ge sig ut på en promenad så man inte stelnar till helt när man vaknat. Underbar morgon även idag. Inte så farligt mycket stelhet och heller inte öm. Trött självklart! Tog en promenad runt Rävgången och det var massor av folk ute och firade Svenska Nationaldagen.
En liten bebis som ser trampad ut!


Lite njutning för ögat

O vem har tappat denna vackra fjäder tro?

Ja ja man kan väl vara stolt även om man tappat en fjäder... eller två....

Bäst att kolla vad de små bebisarna gör. Håller vakt......





Här kan jag få simma i lugn o ro. Jag är vacker men attans så jag kunde fräsa!

O här kommer det andra små som är nyfikna.



Men oj vad denna man kunde böla. Han lockade in alla sina små o stora o kom dom inte så gick han o hämtade dom. En jättebiff var det!

Bäst att lyda farsan kanske!


Stannade på Naturens hus och tog drickbart för att sen vända hemöver och börja packa.





Man kan faktiskt vara stolt över Örebro Kommun som gör så mycket vackert och fina promenad vägar överallt.





Nu ska Emelie och jag dra oss norrut för att vara med när Rebecha tar studenten. Vi påbörjar vår resa i morgon så det kan dröja några dagar innan jag kan uppdatera bloggen. Vet ej om vandrarhemmet har internet eller ej.
Men ni ska få rapporter så fort jag kan. Var rädda om er och njut av den tid vi har!

6 kommentarer:

  1. Vilken tuffing du har blivit. Vetetusan om jag skulle ge mej på en 30-milare solo. Va snabbt du cyklade, Starkt!
    Puss Ari

    SvaraRadera
  2. Det är du som sporrat mig till detta och gett mig inre styrka.
    Tack tack! Men nästa sträcka vill jag gärna ha sällskap!
    :D
    Puss

    SvaraRadera
  3. Gillar skaffningen "Åt även av det jag hade tagit med mig. Risifrutti, falukorv o banan." Du är nog den första randonneur jag känner till som har falukorv i bakfickorna (risifrutti och banan är standard även om det inte tillhör mina standard val) Skaka tänder lät inte bra. En sann randonneur brukar ha en regnjacka som täcker rumpan och har långa ärmar (vilken man även brukar använda när det blir kallt). Du har alltid otroligt fina bilder! Upplever du världen lika vacker som dina bilder är så är det bara att gratulera!

    VH Henrik

    SvaraRadera
  4. Åsa o Henrik
    Skrattar gott här... Jo jag vet efter så många år som jag tränat att efter ett tag så är det inte det söta man vill ha utan man vill ha ngt salt. Falukorv var gott =)

    Jacka osv fanns med så det var inte det som var den största faran utan det var tröttheten och ev lite vätskebrist och framför allt att jag hade slappnat av i fikarummet i klubblokalen.

    Men OM jag ska ta en 40 milare så blir det nog på er bana. Den som går här lockar inte vidare värst alls kan jag säga.

    Jo jag upplever världen så som jag försöker förmedla den med mina bilder och jag hoppar gärna av cykeln en extra gång om jag ser ngt jag vill fotografera.

    Kommer snart lite nytt från mina kortare turer nu uppe i norr som följde Sverige Leden en bit. Inga fina cykelvägar men naturmässigt härligt. Alldeles för mycket raksträckor kilometer efter kilometer.................

    Mer kommer....
    Tackar o bugar!
    Mona

    SvaraRadera
  5. Fortfarande grumt impad över detta äventyr, inte desto mindre nu när jag vet att du trampade runt med falukorv i fickorna! :D

    SvaraRadera
  6. Ha ha ha ha Ja men falukorv ÄR GOTT!
    Salt mums........

    SvaraRadera