söndag 3 april 2011

Cykelhelg och 50 års firande.

Frukost 1 april då hjärtat fyller 50 år. GRATTIS GRATTIS! Blommor och champagne.....

...... o en rejäl räkmacka o paket. Kan det bli så mycket bättre?

Var hem till svärföräldrar efter en premiärtur på racer ca 2 mil fram o tillbaka på stan. Passande mugg från hans föräldrar en mugg med 3 öron. Då kan man verkligen se till att herrn inte spiller ut allt som hamnar i muggen.

Även blommor från föräldrarna. Tårta och champagne serverades senare när dottern Ida med pojkvän Max och tjejkompis dök upp.
Vi fortsatte kvällen på stan på söder på Lacusina.

50 åringen beställde:

Dolci - Desserter
Sorbetto Misto Fatto in Casa -
Hemlagad Blandad Sorbet

Vi tog sen en promenad mot Slussen men passerade först Akkurat på Hornsgatan för en avslutningsöl. Sen blev det faktiskt T-banan direkt hem från Slussen.

Dagen efter disk som faktisk inte var så farligt mycket tack o lov.
Vi hade räknat med bättre väder men så blev icke fallet men en rejäl cykeltur racer skulle det i alla fall få bli.
Påklädda för ev regn och blåst ca 3 - 6 grader så trampade vi iväg mot Ekerö via FRA och ut på långa slingan. Stannade och tog en tunnbrödsrulle på en grill.

Passerade denna skylt och var tvungen att fotografera den. Man får namnge hur man vill :0) Så Rebecha du vet att ditt namn finns överallt!
Hela turen slutade på 8.5 mil. Faktiskt riktigt riktigt skön tur trots snurriga vindar. Massor av cyklister var det ute. Vi tog en skön bastu när vi kom hem och fortsatte sen upp på stan för lite pasta.

Den här kvällen fick det bli på Vapiano på Kungsbron.
Vi tog båda Bruschetta - rostad ciabatta, tomater, vitlök, olivolja, till förrätt.
Huvudrätter blev:
Ari -
VERDURE FILETTO DI MANZO oxfilé, grillade grönsaker, champinjoner,
cocktailtomater, rödvinssås.
Jag -
SCAMPI jätteräkor, tomatsås, vitt vin och färska grönsaker.
Vi avslutade båda med varsin PANNA COTTA vaniljpudding med grädde och jordgubbskompott som bilden visar serverade i varsin härlig burk.

Rekommenderar verkligen den här restaurangen som bygger lite på GOD mat men ingen bordsservering. Man går o beställer sin mat över disk och får maten direkt iordninggjord. Snabbt o enkelt o riktigt normala priser.

Väl hemma så var sängen väldigt lockande kan jag berätta efter en sen natt fredag - lördag och sen cykeltur, bastu o god mat. Nu var lördagen avslutad.

Söndagen bjöd i alla fall på lite varmare väder så det blev en cykeltur idag också. Inte den som vi hade planerat eftersom solen inte var framme men ut skulle vi. Ändring nummer 2 blev när vi skulle ta cyklarna och det visade sig att vi hade punktering bak båda två efter gårdagens cykelrunda genom grus o glas.
Det fick bli MTB och cross istället. Stadsrunda via Västerbron, och ut på Hornsgatan där denna vägskylt VERKLIGEN finns. INGA dubbdäck på denna gata inte!! Aj aj aj.... Tur dom var borta från cyklarna då även om dubbförbudet inte gäller för cykel.

Efter Skanstullsbron så finns denna härliga restaurang - Skanskvarn. Tyvärr inte öppen ännu men ett bra turisttips.

Finns även en restaurang till som är Hammrbyfans ställe som heter Kvarnen men ligger mot medborgarplatsen.
Vad sägs om detta tex bland många andra goda rätter som serveras varje dag:

Renskavspanna med svamp, messmör och grädde.
Serveras med duchesspotatis och rårörda lingon. 125:-

Jag vet vart jag ska gå och käka lunch någon gång, var så säkra!

Vi fortsatte därifrån till Globen och här är nog nästa turist attraktion. Åk till Globen och köp biljetter för Skyview. Det ska vi göra någon dag då det är riktigt fint väder så man kan se hela stan.

Man får åka upp i såna här glasbollar till toppen och man kan se ut över hela Stockholm.

Vi stannade till för en fika på Folkungagatan på Esters Te och Kaffehandel. Så mysigt och trevligt ställe. Espresso och citronpaj för Ari och Grönt te för min del.
Härifrån blev det vägen hem direkt via Hagaparken. Hade tur och hittade en ledig maskin så alla dessa skitiga svettiga cykelkläder kunde bli rena.

Underbar cykeltur som vanligt och mycket trevligt mysigt sällskap. Benen lite stumma men turen kändes bara bra.
Det blev en runda på 35 km. Flandern runt blev sen det som visades på skärmen några timmar efteråt. DET är riktiga cyklister det!
Helgen har varit underbar med 3 dagars cykel i olika längder och mycket god mat!

Grattis ännu en gång hjärtat på 50 årsdagen hoppas helgen har varit lika fin för dig!

Dagens ord

Det finns fortfarande oförstörd glädje
Det är när lugnet sprider sig i kroppen