söndag 2 februari 2014

Älvdalen skidpremiär 9-12 januari

9 januari
Efter 2 dagars Kick Off var det dags att åka upp till Älvdalen för att försöka få några mil i benen på skidor. Jag rekade under dagen vart vi skulle åka då det faktiskt var barmark när jag kom upp. 15 km norrut i månens sken hittade jag massor av snö. Tänk vilken skillnad det kan vara på så kort sträcka. Tur för oss som vill åka några mil. 

Efter den här turen var det dags att åka ner till Mora station för att hämta upp Anna som kom med tåget från Eskilstuna. Jag hittade dock inte skidspåren men nu visste jag ju var snön fanns.
Vi köpte med oss pizza från Järnvägskiosken som var bland det godaste jag ätit. Älgfilépizza!

10 januari
Vi drog iväg upp till skogen sen på fredagsmorgonen. Bara runt -5 vid stugan så det såg ut att kunna bli en kanondag. Jag kan öppet erkänna att jag vände ca 150 meter från skidspåren kvällen innan!
Dags att ge sig iväg ut och det var lite småkyligt men det var väl ovanan tänkte vi.



Så trevligt och underbart att åka. Fick ihop ca 12 km på fina spår. Det konstiga otäcka var att vi höll på att frysa fingrarna av oss och skakade av kyla. Kollade på telefonen som visade -11 grader med snålblåst och omslag i vädret med snöfall. Burr men vi hade haft en fin dag.
Vi åkte ner till byn och passade på att ta oss till Skistart för att se om vi kunde hitta något bra att ha.

Lite halvtrött och mosig men nöjd och nu får man slappa och mysa om man vill. 

11 januari
Men se vad vi fann på morgonen när vi vaknade! Under natten hade vi fått besök av 2 hundar och Karin och Jocke. Nu ska här åkas skidor!
I o med att det blev så pass kallt och mina luftrör inte riktigt var sams med luften så passade jag på att inhandla en värmeväxlare på Skistart när vi var där.
Inte att rekommendera tillsammans med glasögon men i o med att värmen gick uppåt så höll ögonen sig skapligt bra ändå. Idag var det ännu kallare här. - 15 grader när vi kom upp på plats.
Masken fungerade till 100%. Svårast var att komma ihåg att man kan INTE spotta och snora när man har den på sig!
Ca 18 km blev det idag trots kylan.

Bortskämda brudar med en man i huset som fixade all mat till oss med en hjortgryta och grönsaker. MUMS vad gott det var efter en dag i frisk luft och kyla. ALLA degade ner sig sen i ryggläge och slappade.  

12 januari
Jamen vad ska man säga? Bortskämda igen med en man som började valla åt oss alla. Han är allt rätt bra att ha den där Jocke. 

Tjejligan uppe vid Älvdalens skidstadion. -15 grader idag också så det gällde att dra på sig över öronen och halsen.
Anna, jag och Karin som kämpat den här helgen. Vi är duktiga och vi kan om vi vill.

Det blev en avslutning på 10 km den här dagen. Jag är nöjd och glad att min fot och mitt knä höll så pass bra som det gjorde. Ingen smärta under tiden jag åkte.
3 par skidor 3 nöjda brudar! 

Karin poserar...... 

..... liksom Anna.

Vacker bild på väg hem från Älvdalen. Tack brudar, hundar och Jocke för en underbar helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar