tisdag 12 januari 2010

En liten Norrlandsresa till Haparanda


Visst är detta en vacker fönster skyltning? På norr finns en blomster affär där ni kan finna detta.

Måndag var det dags för den norra turen till Haparanda för utbildning. Landade i Luleå vid 12 tiden och det var plus minus 0 grader där. När jag åkte till Arlanda några timmar tidigare så var det minus 16 grader! Omvänd natur kan man kalla det.
Naturligtvis var jag tvungen att åka direkt till Bergnäsets pizzeria och kebab och köpa en Souvasrulle.
Suovas är renkött som först har torrsaltats och sedan rökts på traditionellt sätt över öppen eld.
Mums!
Sen ett besök på kontoret i Luleå och ett stopp i Kalix och hälsade på Erik. For sen vidare till Haparanda.

Hittade Stadshotellet i Haparanda. Härligt gammalt hotell med underbara rum. Sovdelen....

.... o softdelen.

En underbar matsal



En vacker takkrona

Underbara bordsdekorationer


En bastu fanns dessutom. Hmmmm självklart vi är ju så nära Finland!

Jag hade turen att jag skulle träffa en gammal klasskamrat som befann sig på plats här också. Vi hade inte setts på 32 år drygt så det blev ett kärt återseende. 5 timmar satt vi i en kall matsal och pratade och drack varsin Pepsi =)
Jösses så fort tiden gick! Kul var det och de här 32 åren, ja vart hade dom tagit vägen?? Vi pratade i mun på varandra och kommer du ihåg det o det o den o den ?????
Tack Jouni för att jag fick möjligheten att återse dig igen!

Morgonen kom o det var dags för frukost. Så fint att mötas av sån här dekoration på bordet. Man blir glad!

I hallen / entrén fanns detta

Färgspel utanför hotellet på morgonen



Toppen på hotellet

Tror det här är ett vattentorn utanför

Utbildning på vårt FST och sen blev det en sen lunch på en kina restaurang. Matorgie nummer 1 den dagen.

Fanns behov av att stanna en dag till vilket gjorde att det blev ett nytt rum. Sovdelen... rum 102

o softdelen

Vågar inte skriva allt här eftersom jag VET att chefen läser min blogg... Men okey, jag längtade hela dagen efter den här maträtten så jag var ju helt enkelt tvungen att stanna.
Seskaröpanna: skivad renbog serverad i gjutjärnspanna / potatis / skogschampinjon / bacon / lingonkompott
Matorgie nummer 2 var igång o jag lovar det var lika gott som det ser ut och ja ja lika mycket som det ser ut. Det tog nästan slut!!!
Nu är magen mätt... Kroppen trött o dags för sängen snart.

Okey Marie! Det var inte för matens skull jag stannade jag lovar!!!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar