torsdag 14 januari 2010

Kukkolaforsen o Luleå 13 januar

Vissa saker kan man bara inte beskriva i ord man måste antingen uppleva dom själv eller se på bilder. Jag ska visa lite bilder från Kukkolaforsen som allrekommenderade att jag skulle åka till när jag ändå var uppe i Haparanda. Jag ska tillbaka fler ggr det är ett som är säkert och helst när det inte är så kallt...
Jag frös om händerna trots varma vantar så jag skakade vilket ni kommer att se på oskarpa suddiga bilder på slutet. Dels på grund av att jag skakade så jag nästan grät och även pga den långa exponeringstiden pga ljuset. Men jag tror ni kan bilda er en egen uppfattning om allt o ha fantasin med er.

Om man kommer åkandes på en väg o är färdig att ta en snövall när man får se detta vackra ljus skådespel, ja det säger allt... Jag passerade först innan hjärnan fattade vad jag såg så jag var tvungen att åka o vända o hoppa ur bilen.


Otroligt vackra färger och vilket ljus!



Här framme vid själva Kukkolaforsen o termometern visade på typ -20 grader. Luftfuktigheten gjorde nog kylan lite värre också men vad gjorde väl det när det var så vackert??




Bara njut av friheten och lugnet


Jag vill tillbaka igen o igen o igen......





Det syns hur kallt det faktiskt är

Husen på andra sidan älven är i Finland



2 bilder tagna efetr varandra med olika inställningar bara o en skakig hand



Någon som vill följa med dit upp snart igen ? Jag skulle kunna åka alla årstider.....




Tänk en solig morgon med dimman som en slöja...






Nu var jag tvungen in i bilen om inte fingrarna för alltid skulle bli kvar i Haparanda...

Återigen en bild från tillbakaresan... Såg så trolskt och fridfullt ut.

Kommer man till Luleå sen så kan man inte bara passera den upplysta lyftkranen. Det är ett helt skådespel att bara se den på avstånd. En resa till detta vackra landskap är bara ett måste för den som älskar naturen och att få se annat än bara städer.

Här nedan följer några bilder från Jouni som han tagit i Oulu onsdagen den 14 januari på kvällen. Tack för att jag får använda dom och visa dom!



Visst ska vi vara glada för den natur vi har ?

2 kommentarer:

  1. Vilka underbara kort! Jag vill också åka dit!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar naturen och tror som sagt var at antingen kommer jag att BLI lapp eller så har jag varit det i tidgare liv....
    Jag kommer definitivt att åka upp flera ggr!

    SvaraRadera